26 lutego izraelska spółka ELTA Systems otrzymała zamówienie na dostawę czterech wielofunkcyjnych radarów EL/M-2248 MF-STAR, wyposażonych w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) z przeznaczeniem dla korwet typu Sa’ar 6 (Magen). Wybór tych radarów jest związany z wcześniejszą zapowiedzią integracji okrętów z systemem przeciwlotniczym i przeciwrakietowym Barak 8 ( Korwety Sa’ar 6 z pociskami Barak, 2018-08-18).

Cięcie blach pod pierwszą jednostkę typu Sa'ar 6 o nazwie Magen odbyło się w lutym 2018, a jej dostawa ma nastąpić jeszcze w 2019. Pozostałe jednostki, nazwane Oz, Atzmauti Nitzachon, będą dostarczane w odstępach sześciomiesięcznych. Ostatnia trafi do odbiorcy w 2021 / Grafika: Elbit Systems

Cięcie blach pod pierwszą jednostkę typu Sa’ar 6 o nazwie Magen odbyło się w lutym 2018, a jej dostawa ma nastąpić jeszcze w 2019. Pozostałe jednostki, nazwane Oz, Atzmauti Nitzachon, będą dostarczane w odstępach sześciomiesięcznych. Ostatnia trafi do odbiorcy w 2021 / Grafika: Elbit Systems

Instalacja systemu Barak 8 wraz z radarami EL/M-2248 jest także kontynuacją trendu i ujednoliceniem wyposażenia z korwetami wcześniejszej generacji typu Sa’ar 5. Yoav Tourgeman, wiceprezes spółki Israeli Aerospace Industries (IAI), będącej właścicielem ELTA Systems i jednocześnie jej dyrektor generalny podkreślił, że cztery anteny ścianowe umożliwiają obserwację dookólną na bardzo dużą odległość. Jednak głównym zadaniem radarów będzie wskazywanie celów dla rakietowych pocisków przeciwlotniczych średniego zasięgu Barak 8. Pociski mogą być odpalane z 32 stanowisk startowych, zabudowanych na każdej z czterech korwet. Radar będzie komunikował się z pociskiem za pomocą dwukierunkowego łącza (Izraelskie radary nie dla Czech, 2018-06-21).

Gil Roth, dyrektor działu systemów morskich i lądowych oraz radarów w ELTA Systems powiedział, że EL/M-2248 będzie najważniejszym sensorem przyszłych korwet i jest jednym z najbardziej zaawansowanych radarów w swojej klasie na świecie. Systemy detekcji dla nowych korwet będą jeszcze skuteczniejsze pod kątem zasięgu i dokładności, od tych zintegrowanych z Sa’ar 5.

EL/M-2248 MF-STAR (Multi-Function Surveillance, Track and Guidance Radar) pracuje w paśmie S i zapewnia pokrycie w zakresie 360° wokół okrętu, a także od -20° do +85° w elewacji. Skuteczny zasięg wykrywania nisko lecących pocisków rakietowych to ponad 25 km, natomiast dla wysoko lecących celów, takich jak statki powietrzne, to ponad 250 km.

7 sierpnia 2018 spółka Elbit Systems otrzymała 10-letnie zamówienie o wartości około 85 mln USD (322 mln zł) na dostawę pakietu walki radioelektronicznej dla omawianych okrętów, w skład którego wejdą cyfrowe odbiorniki, technologia przetwarzania sygnałów elektronicznych i narzędzia do ich analizy.

Analiza
Cztery korwety typu Sa’ar 6 dla Izraelskiego Korpusu Morskiego (Ḥeil HaYam HaYisraeli) są budowane na podstawie umowy z maja 2015 o wartości 1,8 mld ILS (1,85 mld zł). Wykonawcą jest niemiecka spółka ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), a okręty powstają w kilońskiej stoczni koncernu. Jedna trzecia kosztów budowy zostanie pokryta przez rząd niemiecki, podobnie jak w przypadku okrętów podwodnych typu Dolphin. Warto dodać, że starsze korwety Sa’ar 5 zostały zbudowane w amerykańskiej stoczni Huntington Ingalls Industries, bazując na izraelskim projekcie. Projekt Sa’ar 6 powstał w oparciu o niemiecki K130 Braunschweig z typoszeregu MEKO A-100 (Próby Ślązaka na finiszu, 2019-01-31).

Nowe okręty będą mieć 2000 t wyporności, 90 m długości i 13,5 m szerokości. Załogę ma stanoiwć 70 oficerów i marynarzy. Korweta będzie przyjmować na pokład rufowy bezzałogowe statki powietrzne i śmigłowce morskie SH-60 Seahawk. Jednostki rozwiną maksymalną prędkość 24 w. i zasięg do 2500 mil morskich. Poza pociskami Barak 8, do uzbrojenia korwet wejdą jeszcze 76-mm armata automatyczna OTO Melara, dwa zestawy systemu obrony bezpośredniej Typhoon, 16 jeszcze nie wybranych pocisków przeciwokrętowych, dwie wyrzutnie 324-mm torped, a także system obrony przeciwrakietowej C-Dome z pociskami Tamir (morski wariant Iron Dome). Głównym zadaniem nowych okrętów będzie ochrona strategicznych rezerw izraelskiego gazu ziemnego w obrębie morskiej strefy ekonomicznej.