18 września w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy Remontowa Holding, w Gdańsku odbyło się uroczyste cięcie blach pod drugi z serii trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, przyszły ORP Albatros (602).

ORP Albatros, a następnie ORP Mewa, dołączą do ORP Kormoran, zastępując w służbie przestarzałe jednostki OORP Mewa, Czajka i Flaming.

ORP Albatros, a następnie ORP Mewa, dołączą do ORP Kormoran, zastępując w służbie przestarzałe jednostki OORP Mewa, Czajka i Flaming.

Uroczystość, a co za tym idzie proces produkcyjny okrętu rozpoczęły się o godz. 12.00. Jednostka powstanie na mocy kontraktu podpisanego 27 grudnia 2017 w Ministerstwie Obrony Narodowej, na dostawę dwóch kolejnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego dla Marynarki Wojennej RP (Nowe okręty dla Marynarki Wojennej, 2018-01-03).

Budowa odbywa się w ramach konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding jako liderem, w którego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna. /Zdjęcie: Remontowa Shipbuilding

Budowa odbywa się w ramach konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding jako liderem, w którego skład wchodzą także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna. /Zdjęcie: Remontowa Shipbuilding

Pierwszy, prototypowy niszczyciel min ORP Kormoran (601), wszedł do służby 28 listopada 2017. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Podobnie jak prototyp, okręt będzie mieć kadłub ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiega w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m. in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza.

ORP Albatros (602), a następnie ORP Mewa (603), dołączą do ORP Kormoran (601), zastępując w służbie jednostki OORP Mewa (623), Czajka (623) i Flaming (621) – okręty projektu 206F/FM Krogulec, zwodowane w 1966 i przebudowane w latach 1998-2001 (Położono stępkę pod drugi holownik dla MW, 2018-05-18; Położono stępkę pod drugi holownik dla MW, 2018-05-18).

Opis
Niszczyciel min projektu 258 Kormoran II ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości, 2,7 m zanurzenia i 830 t wyporności. Prędkość maksymalna wyniesie 15 węzłów, a zasięg 2500 mil morskich – dzięki dwóm silnikom wysokoprężnym MTU 8V369TE74L o mocy 1000 kW (1360 KM). Załoga będzie składać się z 45 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania dodatkowych sześciu pasażerów).

Podstawowe uzbrojenie Albatrosa  ma stanowić 35-mm armata, trzy 12,7-mm WKM-Bm i trzy wyrzutnie rakietowych pocisków przeciwlotniczych Grom. Pierwsza jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M, a do walki z minami służą pojazdy podwodne typu Saab Double Eagle Mk. III, Kongsberg Hugin, Morświn i Głuptak. Załoga dysponuje też dwoma łodziami hybrydowymi typu TM-609IB.

Pierwszy okręt został wyposażony w dwa radary nawigacyjne Raytheon Anschuetz w pasmach X i S, sonar kadłubowy SHL-101/T, sonar o zmiennej głębokości zanurzania, elektrooptyczną głowicę obserwacyjną Indra Sistemas SEOTS, system łączności satelitarnej, systemy wymiany informacji Link 11, Link 16 i MCCIS, radiostację HF, UHF i VHF, system identyfikacji swój-obcy BAE Systems APX-123 CXP 1008939G-11, system identyfikacji pozycji Saab R5 Supreeme, system nawigacji i komunikacji podwodnej HiPAP 500, a także telefon podwodny.

Okręty tego typu przeznaczonye są do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Ważnym atrybutem będą wysokie parametry manewrowe zapewniane przez pędniki cykloidalne Voith-Schneider Voith Turbo 21 GH/160 napędzane silnikami spalinowymi, dziobowy ster strumieniowy Schottel STT 170 AMAG o mocy 100 kW, a także niskie sygnatury pól fizycznych.