17 czerwca Komitet Budżetowy niemieckiego Bundestagu zatwierdził sfinansowanie zakupu 110 stacji radiolokacyjnych Captor E-Scan (w wersji Mk.1 z wielokanałowym odbiornikiem) z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) dla samolotów wielozadaniowych Eurofighter EF2000 Typhoon. Gotowe urządzenia dostarczy międzynarodowa spółka Hensoldt, która ma siedzibę w niemieckim Taufkirchen.

Antena radaru Captor E-Scan, wcześniej znanego jako CAESAR (CAPTOR Active Electronically Scanned Array Radar), składa się z około 1500 modułów nadawczo-odbiorczych, które zapewniają o 50% większe pole widzenia, w zakresie wykrywania, identyfikacji i namierzania celów naziemnych, nawodnych i powietrznych

Antena radaru Captor E-Scan, wcześniej znanego jako CAESAR (CAPTOR Active Electronically Scanned Array Radar), składa się z około 1500 modułów nadawczo-odbiorczych, które zapewniają o 50% większe pole widzenia, w zakresie wykrywania, identyfikacji i namierzania celów naziemnych, nawodnych i powietrznych

 

Zamówienie, którego realizacja rozpocznie się w 2023 (pierwotnie planowano drugi kwartał 2022), jest szacowane na łącznie około 2,8 mld EUR (12,46 mld zł). Z tej kwoty ponad 1,5 mld EUR (6,67 mld zł) przypadnie spółce Hensoldt, która 17 grudnia 2018 uruchomiła linię produkcyjną nowych radiolokatorów w swoich zakładach w Ulm. Pozostali beneficjenci przyszłego kontraktu to BAE Systems, Thales, Leonardo i Airbus Defence and Space. Kwotowy udział tego ostatniego to około 500 mln EUR (2,22 mld zł).

W drugim kwartale 2018 w zakładach BAE Systems w Warton, a także Airbus Defence and Space w Manching zakończono testy pierwszych seryjnych radarów, co pozwoliło na finalizację szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR), zgodnie z zakładanym wcześniej harmonogramem.

Captor E-Scan został opracowany przez spółkę joint venture Euroradar, złożoną ze spółek Salex ES (obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus  Defence and Space). Montażem stacji zajmuje się Hensoldt, natomiast integracją z samolotami BAE Systems. Pozostałe podmioty dostarczają podzespoły / Grafika i zdjęcie: Hensoldt

Captor E-Scan został opracowany przez spółkę joint venture Euroradar, złożoną ze spółek Salex ES (obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus Defence and Space). Montażem stacji zajmuje się Hensoldt, natomiast integracją z samolotami BAE Systems. Pozostałe podmioty dostarczają podzespoły / Grafika i zdjęcie: Hensoldt

Nie poinformowano, które niemieckie samoloty zostaną wyposażone w nowe radary. Wojska lotnicze (Luftwaffe) dysponują obecnie 137 samolotami w wersjach Tranche 1 i 2. Wiadomo jednak, że 33 samoloty Tranche 1 zostaną wystawione na sprzedaż, a ich miejsce zajmą najnowsze Tranche 3A w ramach projektu Quadriga. Można zatem przypuszczać, że radary będą na wyposażeniu 79 samolotów Tranche 2 oraz 31 nowo wyprodukowanych Tranche 3A. Co ciekawe, radiolokatory w tej samej wersji trafią na wyposażenie również 19 hiszpańskich Typhoonów Tranche 3A (Niemcy zastąpią najstarsze Typhoony, 2019-11-12).

Jednak pierwszym odbiorcą nowych stacji będzie będą kuwejckie wojska lotnicze (al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya), dla których zamówiono 22 jedno- i 6 dwumiejscowych samolotów Eurofighter Typhoon w wersji Tranche 3A za równowartość 8,7 mld USD (38,7 mld zł) pod koniec kwietnia 2016. Pierwszy egzemplarz został oblatany 23 grudnia 2019, a rozpoczęcie dostaw przewidziano na ostatni kwartał 2020. Samoloty zostaną rozmieszczone w bazie lotniczej Al-Salem. Będzie to jak dotąd najnowocześniejszy dostarczony wariant tych samolotów. W dalszej kolejności radary trafią także na wyposażenie 24 katarskich Tranche 3A. Oba kraje współfinansują rozwój urządzeń (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24).

Warto dodać, że tego samego dnia Komitet Budżetowy Bundestagu zatwierdził także zakup czterech wielofunkcyjnych radarów TRS-4D AESA 3D, które również dostarczy spółka Hensoldt. Trafią na wyposażenie czterech wielozadaniowych okrętów MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180) o wyporności rzędu 9 tys. t, które zbuduje dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine) konsorcjum niderlandzkiej spółki Damen Schelde Naval Shipbuilding wraz z niemiecką Blohm+Voss. Radary TRS-4D AESA 3D trafiają także na fregaty typu F125 i w dalszej kolejności na budowane obecnie korwety typu K130 Braunschweig drugiej transzy (Damen dostarczy niszczyciele MKS 180, 2020-01-14; Niemcy odebrali drugą fregatę F125, 2020-03-05).