Przejdź do serwisu tematycznego

Mniej C-390 Millenium dla Brazylii

Ministerstwo obrony Brazylii z przyczyn ekonomicznych ograniczy liczbę zamawianych średnich, odrzutowych samolotów transportowych Embraer C-390 Millenium.

27 maja ministerstwo obrony Brazylii poinformowało, że z przyczyn ekonomicznych ograniczy liczbę zamawianych średnich, odrzutowych samolotów transportowych Embraer C-390 Millenium. Pierwotnie miały to być trzy-cztery samoloty rocznie, a teraz zdecydowano się na ograniczenie ich do dwóch rocznie – choć nie ujawniono na ilu ostatecznie egzemplarzach dostawy zostaną zakończone (Brazylia: Pierwszy zmodernizowany E-99M).

KC-390 ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, a użyteczna 26 t. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h, pułap 11 000 m i zasięg do 2815 km przy obciążeniu do 23 t / Zdjęcie: Sgt Bianca, FAB

Pierwotnie, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) miała dostarczyć rodzimym wojskom lotniczym (FAB, Força Aérea Brasileira) dwadzieścia siedem samolotów C-390 Millenium (wcześniej znanych jako KC-390), z których dotąd dostarczono cztery. Ustalony harmonogram zakładał kolejne dostawy obejmujące trzy samoloty w 2021, trzy w 2022, cztery w 2023, trzy w 2024, cztery w 2025, cztery w 2026 oraz trzy ostatnie w 2027 (C-390 Millenium).

Jeżeli program zostanie zakończony za sześć lat, a tempo dostaw będzie, zgodnie z zapowiedziami wynosić dwa samoloty rocznie, flota C-390 będzie ostatecznie liczyć maksymalnie osiemnaście egzemplarzy – dziewięć mniej niż planowano. To poważny cios dla całego programu, zdolności FAB w zakresie modernizacji transportu logistycznego dalekiego zasięgu i spółki Embraer (Embraer opracuje koncepcję bezzałogowców dla Brazylii).

Sytuacji producenta nie poprawią nawet zamówienia eksportowe. Dotychczas dwa egzemplarze w konfiguracji transportowo-tankującej zamówiły Węgry (dostawy w latach 2023-2024), natomiast pięć – Portugalia (dostawy w latach 2023-2027) (Dwa C-390 dla Węgier, KC-390 dla Portugalii).

Zainteresowanie zakupem dwóch egzemplarzy C-390 wyrażały Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), a także Chile (sześć samolotów), Kolumbia (dwanaście) i Argentyna (sześć). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru oraz Nowa Zelandia i Kanada. Samoloty tego typu są też oferowane w polskim programie kr. Drop, ale ten został zamrożony (Pierwszy C295MW dla Czech, Umowa na pięć C-130H dla Polski).

Dostawy C-390 dla FAB rozpoczęły się w 2019. Dzięki lepszym zdolnościom od użytkowanych dziesięciu C-130M Hercules, C-390 wzięły udział w kilku misjach operacyjnych, w tym w ramach wsparcia logistycznego w walce z pandemią COVID-19 w kraju (Pierwszy Brazylijczyk za sterami F-39E Gripen).

Co ciekawe, 13 maja br. pojawiła się informacja, że brazylijski resort obrony otrzymał zielone światło od parlamentu na interwencyjny zakup dwóch strategicznych szerokokadłubowych samolotów transportowo-tankujących do wsparcia walki z pandemią, co ma być alternatywą dla anulowanej w sierpniu 2018 dzierżawy pojedynczego Boeinga 767-300ER w ramach projektu KC-X3 (po tym jak prognozowane koszty wzrosły z 19,7 mln do prawie 40 mln USD rocznie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X