18 maja szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 1,553 mld SEK (671,86 mln zł) z nieujawnionym klientem na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) na bazie płatowców samolotów turbośmigłowych Saab 2000 z radarem PS-890 Erieye.
 Nieprodukowane od 1999 roku samoloty Saab 2000 są zdolne do wykonywania lotów non-stop przez nawet 9,5 godziny. Wciąż są wykorzystywane przez linie lotnicze Eastern Airways (4 samoloty) PenAir (5), które mogą dostarczyć płatowce do zabudowy radarów. Wcześniej wycofano je ze służby u innych 20 operatorów / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Nieprodukowane od 1999 roku samoloty Saab 2000 są zdolne do wykonywania lotów non-stop przez nawet 9,5 godziny. Wciąż są wykorzystywane przez linie lotnicze Eastern Airways (4 samoloty) PenAir (5), które mogą dostarczyć płatowce do zabudowy radarów. Wcześniej wycofano je ze służby u innych 20 operatorów / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Zgodnie z informacją Saaba, informacja na temat odbiorcy nie może zostać ujawniona ze względu na okoliczności dotyczące zamówienia. Prace zostaną przeprowadzone na używanych płatowcach samolotów regionalnych Saab 2000, pochodzących z rynku wtórnego, gdyż ich produkcja seryjna zakończyła się w 1999 (zbudowano 63 samoloty). Ich realizacja jest przewidziana w zakładach Saaba w Göteborgu, Järfälla, Linköping, Luleå i Arboga, a dostawy samolotów zostaną przeprowadzone w latach 2020-2023.

Według nieoficjalnych informacji i w oparciu o wielkość zamówienia, należy przypuszczać, że prace będą dotyczyć maksymalnie dwóch-trzech samolotów. Odbiorcą może być państwo już użytkujące system na tej platformie, a więc Arabia Saudyjska (2 samoloty), Pakistan (7 z 10 zamówionych samolotów, trzy zostały uszkodzone w 2012 w ataku Talibów na bazę Kamra) lub Zjednoczone Emiraty Arabskie (2 samoloty).

Jednak to ostatnie raczej nie jest klientem, gdyż zamówiło u Saaba trzy znacznie nowocześniejsze GlobalEye z radarem Erieye ER (Extended Range) o zwiększonym zasięgu, oparte o płatowce odrzutowych Bombardier Global 6000. W planach ZEA jest zamówienie kolejnych trzech GlobalEye (Pierwszy Saab GlobaEye dostarczony, 2020-05-03).

Nie można jednak wykluczyć, że klientem jest zupełnie nowy użytkownik. Ponadto, radary Erieye zostały zabudowane na innych platformach, głównie Saab 340 i Embraer E-99/EMB-145H, użytkowanych w siłach zbrojnych Brazylii, Grecji, Meksyku, Szwecji i Tajlandii.

Pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) ma zasięg instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azumut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny (Gripen C/D z radarem AESA, 2020-04-28).