6 grudnia szwedzki koncern Saab Defence and Security otrzymał kontrakt od Agencji ds. Zamówień Obronnych (Swedish Defence Materiel Administration, FMV) na rozwój i utrzymywanie zdolności  bojowych oraz rozpoznawczych artylerii. Zamówienie obejmuje wielofunkcyjny radar Saab Giraffe 4A i przedłużenie żywotności radarów pola walki ARTHUR.

 

Radar Giraffe 4A, posadowiony na podwoziu kołowym Volvo, może być transportowany na pokładzie samolotu C-130 Hercules, a przygotowanie go do pracy zajmuje dwóm wyszkolonym operatorom do 10 minut. Saab opracował także morski wariant radaru, oznaczony jako Sea Giraffe 4A.

 

Prace modernizacyjne będą odbywały się w zakładach Saab AB Electronic Defence Systems w Göteborgu, zaś dostawy planowane są od 2019. Zakłady zajmują się produkcją technologii mikrofalowej i sensorowej, w tym system GlobalEye do monitorowania przestrzeni powietrznej, systemy czujników dla myśliwca Gripen i rodzinę systemów walki radioelektronicznej Arexis (Oblot drugiego Gripena E, 2018-11-30; Saab GlobalEye oblatany, 2018-03-15).

Stacje radiolokacyjne średniego zasięgu 3D typu Giraffe 4A pozwalają na obserwację przestrzeni powietrznej i realizację zadań obrony przeciwlotniczej, a także ostrzeganie i lokalizowanie celów dla artylerii. Jest to cyfrowy, wielokanałowy system wyposażony w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pracującą w paśmie S i z modułami nadawczo-odbiorczymi opartymi na technologii azotku galu (GaN) (Saab wstrzymuje Swordfish MPA, 2018-12-03).

 

Radary pola walki ARTHUR zostały posadowione m.in. na gąsienicowych pojazdach przegubowych Bandvagn 206 i Bandvagn 410.

 

ARTHUR (Artillery Hunting Radar) to pasywny radar pola walki, pracujący w pasmach C i G/H, służący do wykrywania wrogich pocisków moździerzowych, artyleryjskich i rakietowych (C-RAM) w odległości do 60 km. Jest w stanie wykrywać do 100 celów/minutę. Użytkowany także w siłach zbrojnych Czech, Danii, Grecji, Hiszpanii, Korei Południowej, Norwegii, Włoch i Wielkiej Brytanii (jako MAMBA). W kwietniu 2015 Saab otrzymał kontrakt na modernizację MLU (mid-life update) norweskich radarów tego typu z dostawami w 2017 (Szwecja wybrała Patrioty, 2018-08-11).