23 lutego Saab Defence and Security zaprezentował w swoim ośrodku w regionie administracyjnym Östergötland w szwedzkim Linköping samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye. Oparto go na płatowcu biznesowego odrzutowca Bombardier Global 6000. To pierwszy z trzech samolotów zamówionych przez wojska lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Roll-out samolotu AEW&C Saab GlobalEye 23 lutego. Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na dwa samoloty w 2015, trzeci zamówiono w ubiegłym roku / Zdjęcie: Saab

Roll-out samolotu AEW&C Saab GlobalEye 23 lutego. Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na dwa samoloty w 2015, trzeci zamówiono w ubiegłym roku / Zdjęcie: Saab

Jak podkreślają Szwedzi, roll-out prototypu, którego płatowiec został gruntownie przebudowany i dostosowany do nowej roli, to znaczący skok na tle wcześniejszych modeli klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). GlobalEye ma nowy zestaw sensorów, w tym stację radiolokacyjną Erieye ER o rozszerzonym zasięgu, zdolną wykrywać cele o zmniejszonej sygnaturze radarowej.

Anders Carp, wiceprezes i szef działu Saab Defence and Security, poinformował, że prototyp otrzymał już pełne wyposażenie. Pierwszy GlobalEye jest przygotowywany do prób naziemnych w celu zebrania danych aerodynamicznych w ramach trwającego programu badawczo-rozwojowego.

Zjednoczone Emiraty Arabskie złożyły zamówienie na dwa samoloty GlobalEye podczas targów Dubai Air Show 2015. Ich koszt oszacowano na 1,27 mld USD (4,3 mld zł). Trzeci egzemplarz został zamówiony w 2017 za dodatkowe 238 mln USD (806 mln zł). Zasięg GlobalEye wynosi 400 km (216 mil morskich), a prędkość maksymalna to ponad 900 km/h.

Flota trzech samolotów utworzy wielozadaniowy system powietrznej obserwacji SRSS (Swing Role Surveillance System). Charakteryzuje się zwiększonym zakres wykrywania i śledzenia obiektów w powietrzu, jak też długotrwałością lotu przekraczającą 11 godzin. Ma umożliwić wojskom lotniczym UAE wykonywanie różnych zadań przy użyciu jednej platformy, w tym: poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search and Rescue), ochrony granic i operacji wojskowych.

Analiza
Samoloty GlobalEye będą zdolne do monitorowania sytuacji naziemnej dzięki specjalnej stacji GMTI (Ground Moving Target Indication) i urządzeniom optoelektronicznym. Wyposażenie dodatkowe to system identyfikacji swój-obcy, transponder ADS-B, system samoobrony, system automatycznej identyfikacji AIS, łącza danych, urządzenia wsparcia elektronicznego ESM oraz system wykrywania i identyfikacji źródeł promieniowania radiowego ELINT.

System GlobalEye został opracowany w pięciu ośrodkach Saaba w Szwecji: Linköping (modyfikacja płatowca i planowane testy w powietrzu), Gothenburg (radar Erieye ER i integracja systemu misji), Sztokholm (system walki elektronicznej i integracja naziemna), Luleå (system dowodzenia i kontroli) oraz Arboga (systemy komunikacyjne).

Wcześniejsza wersja radaru Erieye, jest stosowana w samolotach Saab 340 i 2000 oraz Embraer R 99, które pozostają na wyposażeniu sił powietrznych Brazylii, Grecji, Meksyku, Pakistanu, Szwecji i Tajlandii.