17 listopada br. brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) poinformowała o zawarciu umowy z ministerstwem obrony Węgier na dostawę do tego kraju dwóch średnich odrzutowych samolotów transportowych C-390 Millenium. Samoloty w konfiguracji transportowo-tankującej KC-390 mają zostać dostarczone w latach 2023-2024. Zakup jest realizowany w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 (C-390 Millenium, 2019-11-20).

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m. / Grafika: Embraer

C-390 Millenium ma 33,5 m długości, 33,9 m rozpiętości skrzydeł i 11,4 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 87 t, z czego udźwig wynosi 26 t. Wymiary ładowni to 18,5 x 3,0 x 3,4 m. Zasięg przy 23-tonowym ładunku wynosi 2815 km. Napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi IAE V2500-E5 o ciągu 139,4 kN każdy, rozwija prędkość przelotową 870 km/h i osiąga pułap 11 000 m. / Grafika: Embraer

Umowa o nieujawnionej wartości przewiduje szkolenie personelu lotniczego i naziemnego, usługi wsparcia technicznego i eksploatacyjnego oraz inne usługi w zakresie wdrożenia nowego typu samolotu do węgierskich wojsk lotniczych (Magyar Légierő). Gáspár Maróth z Sekretariatu Komisarza Rządowego ds. Obrony poinformował, że wraz z zakupem brazylijskich samolotów Węgry uzyskają zdolności do transportu dużych ładunków i ich zrzutu, transportu żołnierzy, prowadzenia operacji spadochronowych, tankowania w powietrzu, ewakuacji medycznej rannych w ciężkim stanie oraz innych zadań realizowanych na rzecz sił zbrojnych i innych służb publicznych. 

Jackson Schneider, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security podkreślił, że Węgry staną się drugim użytkownikiem samolotów C-380 Millenium w NATO i Europie po Portugalii, która 11 lipca 2019 zamówiła pięć tego typu statków powietrznych (z opcją na kolejny). Dostawy portugalskich C-390 mają rozpocząć się w 2023. 

Schneider dodał, że węgierskie samoloty będą pierwszymi dostarczonymi w konfiguracji, w której będą mogły pełnić rolę latających oddziałów intensywnej terapii przeznaczonych do wykonywania misji humanitarnych. Samoloty zostaną wyposażone w zasobniki podskrzydłowe z giętkimi przewodami i sondami do tankowania (np. 14 węgierskich samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D Gripen z Eskadry Myśliwskiej Puma z 59. bazy lotniczej Dezső Szentgyörgyi). KC-390 również same będą mogły pobierać paliwo z innej latającej cysterny (KC-390 dla Portugalii, 2019-07-12). 

Informacje o zainteresowaniu Węgrów brazylijskimi samolotami pojawiły się 16 sierpnia 2019, kiedy ujawniono, że w styczniu tego samego roku, podczas wizyty węgierskiego premiera Viktora Orbána w Brazylii, przeprowadzono pierwsze rozmowy w sprawie zakupu C-390 (Węgry zainteresowane KC-390, 2019-08-19).

Kupno C-390 pozwoli węgierskim wojskom lotniczych na wypełnienie luki, jak powstała we flocie wskutek wycofania z linii 11 samolotów An-26 z eskadry transportowej Teve, stacjonującej w 59. Bazie Lotniczej Dezső Szentgyörgyi w Kecskemét w komitacie Bács-Kiskun. Węgry dysponują obecnie jedynie dwoma wydzierżawionymi od Airbusa samolotami pasażersko-transportowymi A319. 

Oprócz zamówień z Portugalii, Węgier i Brazylii (28 zamówionych, z czego 3 dostarczono), zainteresowanie zakupem dwóch egzemplarzy C-390 wyraziły Czechy (podpisując list intencyjny w kwietniu 2013), a także Chile (6 samolotów), Kolumbia (12) i Argentyna (6). Rozmowy z Embaerem prowadziły także Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru oraz Nowa Zelandia i Kanada. Samoloty tego typu są też oferowane w polskim programie kr. Drop (Używane Herculesy zamiast Dropa?, 2020-07-14).