20 sierpnia z przyzakładowego lotniska spółki Saab Defence and Security w szwedzkim Linköping-Vårdsberg wystartował samolot wielozadaniowy F-39E Gripen (nr taktyczny 4100), za sterami którego zasiadł mjr Cristiano de Oliveira Peres z wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB). W czasie około 49-minutowego lotu m.in. nad Morzem Bałtyckim, Brazylijczyk zweryfikował właściwości lotne i pilotażowe samolotu.

27 października 2014 ministerstwo obrony Brazylii zamówiło 28 jedno- i 8 dwumiejscowych samolotów Saab JAS 39E/F Gripen za równowartość 5,4 mld USD (21,07 mld zł) z dostawami do 2024. Umowa zawiera opcję na 72 kolejne samoloty (w tym pokładowe Sea Gripen dla marynarki wojennej)

27 października 2014 ministerstwo obrony Brazylii zamówiło 28 jedno- i 8 dwumiejscowych samolotów Saab JAS 39E/F Gripen za równowartość 5,4 mld USD (21,07 mld zł) z dostawami do 2024. Umowa zawiera opcję na 72 kolejne samoloty (w tym pokładowe Sea Gripen dla marynarki wojennej)

Przygotowania do pierwszego lotu brazylijskiego pilota były intensywne. Major Peres przebywał w Linköping od stycznia br., gdzie przeszedł szereg szkoleń, które zakwalifikowały go do wykonania lotu na prototypowym Gripenie. Wśród nich było studiowanie dokumentacji technicznej tego typu samolotu i wielogodzinne szkolenie na symulatorze.

FAB otrzymają łącznie 28 jednomiejscowych F-39E i 8 dwumiejscowych F-39F do 2024. Samoloty zostały zamówione 27 października 2014 za równowartość 5,4 mld USD (21,07 mld zł) w ramach projektu FX-2. Umowa zawiera opcję na 72 kolejne samoloty (w tym pokładowe Sea Gripen dla marynarki wojennej). Samoloty trafią do Eskadry Jaguar 1. Grupy Obrony Powietrznej (1.° Grupo de Defesa Aérea), która stacjonuje w bazie lotniczej Anápolis im. Otávio Lage de Siqueira, leżącej w pobliżu Brasilii. Obecnie służą tam 43 zmodernizowane samoloty myśliwskie F-5EM Tiger II.

Mjr Cristiano de Oliveira Peres jest pilotem doświadczalnym brazylijskiego Instytutu prób i badań w locie IPEV (Instituto de Pesquisas e Ensaios em Voo,), który podlega Departamentowi techniki lotniczej i nauki DCTA (Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial) / Zdjęcia: Saab Defence and Security

Mjr Cristiano de Oliveira Peres jest pilotem doświadczalnym brazylijskiego Instytutu prób i badań w locie IPEV (Instituto de Pesquisas e Ensaios em Voo,), który podlega Departamentowi techniki lotniczej i nauki DCTA (Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial) / Zdjęcia: Saab Defence and Security

7 lipca br. szwedzka spółka poinformowała o uruchomieniu brazylijskich zakładów montażowych Saab Aeronáutica Montagens (SAM) w São Bernardo do Campo w stanie São Paulo. Będą tam powstawać elementy brazylijskich samolotów: stożki ogonowe, hamulce aerodynamiczne, struktury skrzydeł, przednie części kadłubów wariantu jedno- i dwumiejscowego oraz tylne części kadłubów wariantu jednomiejscowego. Z kolei w należących do spółki Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) zakładach Gavião Peixoto, również w stanie São Paulo, zostanie zmontowanych 15 egzemplarzy Gripenów (Produkcja Gripen E/F w Brazylii, 2020-07-09).

Oprócz Brazylii, 60 jednomiejscowych Gripenów E zamówiła Szwecja, gdzie zastąpią starsze Gripeny C/D. Najnowsze samoloty bojowe Saaba są obecnie oferowane dla wojsk lotniczych Kanady (88 egzemplarzy w ramach w programu Future Fighter Capability Project), Finlandii (64 egz. w ramach programu HX) oraz Szwajcarii (36-40 egz. w ramach programu NKF/Air 2030) (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, 2020-08-01; Audyt fińskiego programu HX, 2020-06-23; Szwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna, 2018-03-29).