25 kwietnia francuski dziennik La Tribune poinformował, że marynarka wojenna Egiptu złożyła zamówienie na 20 śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AW149 z opcją na 10 kolejnych. Linia montażu końcowego tych śmigłowców miała zostać uruchomiona w należących do Leonardo zakładach PZL-Świdnik w przypadku wyboru tego modelu dla Wojska Polskiego w przetargu prowadzonym od 2012 i następnie unieważnionym 4 października 2016.

AW149 był oferowany m.in w przetargu na 70, a następnie 50 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego w latach 2012-2016. Zgodnie z deklaracją Leonardo, w przypadku ich wyboru, montaż końcowy miał odbywać się w zakładach PZL-Świdnik / Zdjęcie: PZL-Świdnik

AW149 był oferowany m.in w przetargu na 70, a następnie 50 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego w latach 2012-2016. Zgodnie z deklaracją Leonardo, w przypadku ich wyboru, montaż końcowy miał odbywać się w zakładach PZL-Świdnik / Zdjęcie: PZL-Świdnik

Według dziennika oferta włoska pokonała propozycję Airbusa. Francuzi oferowali śmigłowiec NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter), który jest produkowany przez konsorcjum NHIndustries. Według dostępnych informacji, 9-tonowe śmigłowce AW149 będą wykorzystywane do transportu żołnierzy z lotnisk i pokładów okrętów, w tym desantowych ENS Gamal Abdel Nasser (L1010) i ENS Anwar El Sadat (L1020) typu Mistral, a także do misji poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue, SAR). Co ciekawe oferta francuska miała zostać odrzucona, pomimo bardzo korzystnego rozwiązania w zakresie finansowania i gwarancji kredytowej (Okręty dla Egiptu, 2019-04-05). Jak dotąd jeden W149, zmontowany w zakładach Leonardo we włoskim Vergiate trafił do tajskiej policji, a wojska lądowe tego państwa zamówiły pięć kolejnych.

 AW149 jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy 1980 KM każdy, które zapewniają prędkość przelotową 287 km/h, pułap praktyczny 2893 m, zasięg 958 km i długotrwałość lotu 4 h 55 min. Wiropłat ma 17,57 m długości, 5,07 m wysokości i 8,3 tony maksymalnej masy startowej. Wirnik główny ma 14,6 m średnicy. Załoga jest złożona z 1 lub 2 pilotów,może równocześnie przewozić 19 pasażerów / Zdjęcie: Leonardo

AW149 jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy 1980 KM każdy, które zapewniają prędkość przelotową 287 km/h, pułap praktyczny 2893 m, zasięg 958 km i długotrwałość lotu 4 h 55 min. Wiropłat ma 17,57 m długości, 5,07 m wysokości i 8,3 tony maksymalnej masy startowej. Wirnik główny ma 14,6 m średnicy. Załoga jest złożona z 1 lub 2 pilotów,może równocześnie przewozić 19 pasażerów / Zdjęcie: Leonardo

Marynarka wojenna Egiptu nie posiada własnego lotnictwa i dotąd polegała wyłącznie na wojskach lotniczych (El Qūwāt El Gawīyä El Maṣrīya). W 2015 zamówiono dla niej jednak 32 pokładowe śmigłowce uderzeniowe Ka-52K Katran. Zadania dla sił morskich wykonuje 9 śmigłowców Aérospatiale SA 341/342 Gazelle w zakresie rozpoznania oraz 10 Kaman SH-2G Super Seasprite i 5 Westland Sea King w zakresie zwalczania okrętów podwodnych. Do zadań transportowych używa się śmigłowców Mi-8.

Analiza
Koncern Leonardo nie komentuje doniesień francuskiej prasy. Jeśli jednak informacje się potwierdzą, kontrakt będzie pierwszym dużym zamówieniem na śmigłowce AW149, otwierającym produkcję seryjną zmilitaryzowanego wariantu AW139, po oblocie pierwszego prototypu 13 listopada 2009. Model został zaprezentowany w 2006 i brał udział jako TUHP149 m.in. w przetargu na 109 śmigłowców wielozadaniowych dla sił zbrojnych i innych instytucji publicznych w Turcji o kryptonimie TUHP (Turkish Utility Helicopter Program). Ostatecznie Turcy wybrali jednak T-70 TUHP, bazujący na Sikorsky S-70i Black Hawk International, którego prototyp zmontowano w zakładach PZL Mielec. AW149 został opracowany z myślą o zadaniach SAR dla włoskich sił zbrojnych, lecz ostatecznie te pozostały przy AW139 i cięższych AW101 (Umowa na zakup AW101 podpisana, 2019-04-26).

Cywilny AW139 jest modelem bazowym śmigłowca MH-139, sprzedanego wspólnie z Boeingiem Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (USAF), jako następcę UH-1N Twin Huey do ochrony silosów strategicznych rakietowych pocisków balistycznych LGM-30G Minuteman III i przewozu osób rangi VIP. USAF zakupiły 84 wiropłaty, które zostaną zmontowane w zakładach Boeinga w Ridley Park i Filadelfii w stanie Pensylwania (MH-139 zastąpi UH-1N , 2018-09-26).