6 listopada ukraińskie biuro konstrukcyjne DKKB Łucz, wchodzące w skład państwowego koncernu UkrOboronProm, zaprezentowało prototyp bezzałogowego statku latającego (bsl) Sokół-300, który będzie przeznaczony do misji rozpoznawczych i uderzeniowych. Prezentacja odbyła się w Żulańskich Zakładach Budowy Maszyn Wizar w Wiszniewie k. Kijowa. Pierwotnie premiera Sokoła była planowana na XVII międzynarodowej wystawie Broń i bezpieczeństwo 2020 w Kijowie, która jednak została odwołana z powodu pandemii COVID-19 i przesunięta na następny rok.

Uzbrojeniem ukraińskiego bsl Sokół-300 są cztery przeciwpancerne pociski kierowane RK-2P, RK-2M lub RK-10 systemu Barrier-W o maksymalnym zasięgu rażenia do 10 km

Uzbrojeniem ukraińskiego bsl Sokół-300 są cztery przeciwpancerne pociski kierowane RK-2P, RK-2M lub RK-10 systemu Barrier-W o maksymalnym zasięgu rażenia do 10 km

Informacje o pierwszym ukraińskim bsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) pojawiły się na początku lipca br. i co ciekawe, projekt nosił wówczas nazwę Sokół-200 (liczba oznacza udźwig, który w toku rozwoju systemu został zwiększony). Prace nad nim trwały przez ostatnie półtora roku. Bsl przenosi głowicę optoelektroniczną opracowaną przez Przedsiębiorstwo Państwowe Arsenał, radar z syntetyczną aperturą (SAR) o zasięgu 5 km opracowany przez spółkę Radioniksa oraz do czterech przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) RK-2P, RK-2M lub RK-10 systemu Barrier-W o maksymalnym zasięgu rażenia do 10 km, opracowane przez DKKB Łucz.

Samolot wyposażono w laserowy system wspomagania automatycznego lądowania oraz systemy szyfrowanej łączności radiowej. Co ciekawe, przy opracowywaniu układów sterowania i łączności oraz punktu dowodzenia i kontroli, DKKB Łucz wykorzystała doświadczenie przy pociskach manewrujących RK-360A nowego RK-360MC Neptun. Wykorzystuje on układy zliczeniowe, nawigację satelitarną oraz mapy zapisane w pamięci komputera (Ukraina sformuje trzy dywizjony Neptunów, 2020-06-12).

Bsl przenosi głowicę optoelektroniczną opracowaną przez Przedsiębiorstwo Państwowe Arsenał oraz radar z syntetyczną aperturą o zasięgu 5 km opracowany przez spółkę Radioniksa / Zdjęcia: UkrOboronProm

Bsl przenosi głowicę optoelektroniczną opracowaną przez Przedsiębiorstwo Państwowe Arsenał oraz radar z syntetyczną aperturą o zasięgu 5 km opracowany przez spółkę Radioniksa / Zdjęcia: UkrOboronProm

Statek będzie mieć 14 m rozpiętości skrzydeł i 8,57 m długości. Będzie mógł być napędzany trzema typami silników: ukraińskimi silnikami turbinowymi Motor Sicz MS-500W-05C/SE lub Ał-450T2 albo czterocylindrowym silnikiem tłokowym Rotax 914 z turbodoładowaniem W zależności od silnika, inna będzie masa własna i maksymalna: dla MS-500W-05C/SE – 530/1220 kg, dla Ał-450T2 – 535/1225 kg, natomiast dla Rotax 914 – 420/1130 kg. Niezmienna będzie masa ładunku użytecznego, czyli 300 kg. Inne będą również osiągi: prędkość maksymalna dla powyższych silników  wyniesie, odpowiednio, 466 km/h, 580 km/h i 210 km/h, czas lotu: 3h, 5h i 26h oraz zasięg lotu: 1000 km, 1300 km i 3300 km. Ten ostatni będzie jednak ograniczony przez systemy łączności:  150 km dla naprowadzania radiokomendowego i 300 km dla nawigacji satelitarnej. Pułap maksymalny wyniesie od 10 do 12 tys. m (Bombardier wstrzymał dostawy silników do Turcji, 2020-10-27).

Koszty budowy prototypu określono na 45,6 mln UAH (6,15 mln zł), a w przypadku produkcji seryjnej oczekuje się spadku ceny jednostkowej o 30-40%. Oblot może nastąpić w ciągu najbliższych 9 miesięcy. Sokół-300 zostanie zapewne zaoferowany przede wszystkim ukraińskim siłom zbrojnym, które obecnie wykorzystują rozpoznawczo-uderzeniowe bsl Bayraktar TB2 (Block 2), produkcji tureckiej. Ponadto dysponują obecnie flotą rozpoznawczych bsl RQ-11B Raven, produkcji amerykańskiej, dwoma izraelskimi Bird-Eye 400, a także nieokreśloną liczbą konstrukcji krótkiego zasięgu produkcji krajowej i francuskiej (Ukraina odebrała Bayraktar TB2, 2019-03-08).