Podczas 13. chińskich targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) 2018 w Zhuhai koło Hongkongu, 6-11 listopada, premierę miał prototyp uderzeniowo-rozpoznawczego bezzałogowego statku powietrznego o obniżonej sygnaturze radarowej CH-7 (Airshow China 2018: Laserowy LW-30, 2018-11-05).

Układ konstrukcyjny CH-7 przypomina opracowane wcześniej na Zachodzie bsl Lockheed Martin RQ-170 Sentinel, Northrop Grumman X-47B Pegasus czy Dassault nEUROn. Co ciekawe na zdjęciu widać także bezzałogowy zmiennowirnikowiec CH-10, który także jest nowością. /Zdjęcie: China Daily

Układ konstrukcyjny CH-7 przypomina opracowane wcześniej na Zachodzie bsl Lockheed Martin RQ-170 Sentinel, Northrop Grumman X-47B Pegasus czy Dassault nEUROn. Co ciekawe na zdjęciu widać także bezzałogowy zmiennowirnikowiec CH-10, który także jest nowością. /Zdjęcie: China Daily

Państwowy koncern China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) zaprezentował najnowszego reprezentanta rodziny bezzałogowych statków powietrznych Cai Hong (pol. Tęcza). Podobnie jak wcześniejsze modele, został on zaprojektowany przez spółkę zależną China Academy of Aerospace Aerodynamics (CAAA) (Chiny ujawniły bojowy bsl Anjian, 2018-06-12).

CH-7 reprezentuje klasę bsl HALE, ma 10 m długości, 22 m rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową 13 t, w tym użyteczną 2 t. Dzięki pojedynczemu silnikowi odrzutowemu, bsl jest zdolny do osiągnięcia prędkości poddźwiękowej ok. Ma0,75 (920 km/h; prędkość przelotowa Ma0,6). CH-7 ma charakteryzować się dużym pułapem operacyjnym do 13 tys. m i długotrwałością lotu, a także promieniem działania na poziomie 2000 km.

Oprócz misji uderzeniowych przeciwko celom o dużym znaczeniu i zwalczania systemów obrony obszaru powietrznego przeciwnika (SEAD), bsl będzie zdolny do prowadzenia długotrwałego rozpoznania, wykrywania sygnałów elektromagnetycznych, naprowadzania innych środków bojowych. Przewiduje się, że oblot pierwszego prototypu nastąpi w 2019, a produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2022. /Film: CGTN

Co ciekawe, Chińczycy reklamują swój produkt jako potencjalnie eksportowy, podobnie jak pozostałe bsl z rodziny Cai Hong, wskazując przy tym, że konkurencyjne konstrukcje tej klasy, takie jak amerykańskie RQ-170 i X-47B czy francuski nEUROn to samoloty doświadczalne lub zarezerwowane dla ścisłego grona użytkowników krajowych.

Analiza
Jak dotąd rodzina bsl Cai Hong składała się z modeli CH-1, CH-2, CH-3, CH-3A, CH-4, CH-5, CH-91, CH-92, CH-802, CH-803, CH-805 i CH-901. Część z nich została wyeksportowana także do 12 państw: Algierii, Arabii Saudyjskiej, Egiptu, Etiopii, Jordanii, Iraku, Mjanmy, Nigerii, Pakistanu, Turkmenistanu, Zambii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Największy z nich, CH-5 (klasy MALE), ma 11 m długości, 21 m rozpiętości, maksymalną masę startową 3,3 t, w tym 1 t przeznaczone na ładunek użyteczny (do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AR-1 i AR-2). Warto dodać, że CH-7 nie jest pierwszych chińskim bsl o obniżonej sygnaturze radarowej. Takie cechy ma przypominający swoich wyglądem bombowiec B-2A Spirit, bsl CH-805, ujawniony podczas targów Airshow China 2016.