17 czerwca serbska spółka Zastava TERVO (Zastava Terenska Vozila, dawna Zastava Kamioni) zaprezentowała prototyp minoodpornego, kołowego transportera opancerzonego M-20 6×6 klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Pojazd powstał we wspołpracy z zakładami FAP (Fabrika automobila Priboj) z miejscowości Priboj i Wojskowym Instytutem Technicznym (Vojnotehnički Institut, VTI) z Belgradu (Zmodernizowany serbski czołg M-84AS1, 2020-06-11).

M-20 został zabudowany na ramie 7-tonowego samochodu ciężarowego FAP 2228BS/BV, opartego w dużej mierze na komponentach Mercedes-Benz

M-20 został zabudowany na ramie 7-tonowego samochodu ciężarowego FAP 2228BS/BV, opartego w dużej mierze na komponentach Mercedes-Benz

 

M-20 został zaprezentowany ministrowi obrony Aleksandrowi Vulinowi oraz szefowi sztabu generalnego sił zbrojnych gen. Milanowi Mojsilovicowi w obecności  dyrektora VTI płk dr Bojana Pavkovicia i dyrektora generalnego Zastava TERVO Zorana Adžicia w siedzibie zakładów w miejscowości Kragujevac

Dla przybyłej delegacji zorganizowano pokaz dynamiczny, prezentujący dzielność terenową pojazdu oraz proces desantowania żołnierzy w symulowanej zasadzce.

Jak poinformował podsekretarz stanu do spraw zasobów materiałowych, Nenad Miloradović, przewiduje się wprowadzenie dwóch rodzin kołowych pojazdów opancerzonych. Pierwsza obejmuje transportery opancerzone z rodziny BTR-DR-8808 Lazar 8×8 (zaprezentowane w trzech odsłonach z 2008, 2013 i 2015) i minoodporne BOV M16 Miloš. Drugą mają stanowić pojazdy serii M-20 MRAP (Serbia: Testy robota bojowego Miloš, 2020-04-01).

Zgodnie z informacją resortu obrony, M-20 MRAP ma umożliwiać bezpieczny transport piechoty, dzięki wysokiej odporności balistycznej i przeciwminowej (nie podano jednak parametrów). Wiadomo, że oprócz pancerza zasadniczego, dodano również możliwość instalacji opancerzenia modułowego, w zależności od misji i przeznaczenia pojazdu.

Przedział desantowy wyposażono w jajowate ambrazury, umożliwiające prowadzenie ognia bronią małokalibrową z wnętrza. W stropie przedziału znajduje się duży luk ratunkowy. Konstrukcja ma charakteryzować się modułowością, dzięki czemu będą możliwe modyfikacje nadwozia do innych zadań, takich jak transport ładunków czy ewakuacja rannych, a także pod zabudowę uzbrojenia różnego kalibru.

Pojazd jest zdolny do transportu łącznie dwunastu żołnierzy, z czego trzech stanowi załoga / Zdjęcia: Ministerstwo obrony Serbii

Pojazd jest zdolny do transportu łącznie dwunastu żołnierzy, z czego trzech stanowi załoga / Zdjęcia: Ministerstwo obrony Serbii

Pojazd został zabudowany na ramie 7-tonowego samochodu ciężarowego FAP 2228BS/BV, opartego w dużej mierze na komponentach Mercedes-Benz. Dlatego prawdopodobnie napędza go 6,4-litrowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Mercedes OM906LA (EURO 3) o mocy 300 KM, która jest przenoszona na automatyczną skrzynię biegów ZF 9S-1110 TD. M-20 MRAP jest zdolny do transportu łącznie dwunastu żołnierzy, z czego trzech stanowi załoga. Zaprezentowany prototyp został wyposażony w ręcznie obsługiwaną przez jednego z załogantów obrotową wieżyczkę z 12,7-mm karabinem maszynowym.

Warto dodać, że spokrewnionym podwoziu FAP 2026BS/BV z nową opancerzoną kabiną, posadowiono przeciwlotniczy, mobilny system artyleryjsko-rakietowy PASARS-16 Terminator, wyposażony w 40-mm armatę Bofors L/70 o zasięgu skutecznym 3700 m. W miejsce podwójnej wyrzutni pocisków przeciwlotniczych RLN-1C o zasięgu 12 km, opracowanych na bazie rosyjskich R-13M, zestawy otrzymają francuskie pociski bardzo krótkiego zasięgu Mistral 3 (MBDA Mistral 3 dla Serbii, 2019-07-18).