20 sierpnia prywatna turecka spółka Baykar poinformowała, że dzień wcześniej odbył się lot drugiego prototypu dwusilnikowego bojowego, bezzałogowego statku latającego (bbsl) o nazwie Akıncı (pol. korsarz), który powstał w ramach programu Uçan Balık (pol. latająca ryba).

Bojowy bezzałogowiec Baykar Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,5 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa ma wynieść 4,5 t, z czego 1,35 t będzie wynosić masa użyteczna ładunku – uzbrojenia i wyposażenia pokładowego / Zdjęcie: Baykar

Bojowy bezzałogowiec Baykar Akıncı ma 20 m rozpiętości skrzydeł, 12,5 m długości i 4,1 m wysokości. Maksymalna masa startowa ma wynieść 4,5 t, z czego 1,35 t będzie wynosić masa użyteczna ładunku – uzbrojenia i wyposażenia pokładowego / Zdjęcie: Baykar

Statek wzbił się w powietrze 19 sierpnia o godz. 14.14 czasu lokalnego z lotniska przyzakładowego Çorlu w Istambule, gdzie znajduje się centrum lotnicze i treningowe Baykar. Pozostawał na pułapie około 6100 m (20 tys. stóp) przez 2 godz. 26 minut, po czym pomyślnie wylądował o godz. 16.40. Oblot odbył się w ramach testu weryfikacyjnego systemu na średnim pułapie (Oblot Anka Aksungur, 2019-03-23).

Montaż statku zakończył się 7 maja br. Był to faktycznie drugi lot tego prototypu. Pierwszy odbył się  13 maja br., trwał 1 godz. i 2 min. na średnim pułapie 1534 m (5 tys. stóp). Obecnie trwają próby naziemne i w locie na dwóch prototypach. Pierwszy z nich został oblatany 6 grudnia 2019 – lot trwał 16 minut. Drugi lot wykonał 10 stycznia 2020 – tym razem trwał 1 godz. 6 min. Obecnie trwa montaż trzeciego prototypu, który ma być gotowy do rozpoczęcia prób naziemnych do końca roku, a następnie w powietrzu, w przyszłym roku.

Docelowo, Baykar Akıncı jako bbsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) ma wykonywać loty na pułapie 12 tys. m i o długotrwałości do 24 godzin. Do końca 2021 planowana jest integracja bbsl z uzbrojeniem i zakończenie prób zakładowych, co umożliwi przekazane prototypów tureckim siłom zbrojnym. Bezzałogowce będą przenosić bomby ogólnego przeznaczenia MAM-L, MAM-C, CIRIT, Mk 81 i Mk 82, bomby kierowane HGK, KGK i LGK czy pociski manewrujące z rodziny SOM (Montaż bsl Baykar Akıncı, 2018-10-26).

Akıncı wyposażono w wyprodukowany lokalnie system nawigacji satelitarnej, system nawigacyjno-celowniczy z czujnikiem w podczerwieni (FLIR), system zwiadu elektronicznego i obrazowego, zasobnik elektronicznych środków wsparcia (ESM), system antykolizyjny, wielofunkcyjny radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, a także radar SAR/GMTI.

/ Film: Baykar

Co ciekawe, pierwszy prototyp miały napędzać dwa silniki turbośmigłowe o mocy 550 KM każdy, które miały zostać opracowane przez rodzimą spółkę Tusas Engine Industries (TEI). Ta miała w swojej ofercie jedynie produkowane od grudnia 2012 silniki wysokoprężne PD-170 o mocy maksymalnej 170 KM na loty na pułapie 6000 m.

Z pomocą przyszła ukraińska państwowa spółka UkrOboronProm, która zawarła w sierpniu 2019 porozumienie o wartości ponad 600 mln USD (2,23 mld zł) na dostawę w latach 2021-2030 ponad 500 silników lotniczych Iwczenko-Progress AL-450T i AL-25TLT na potrzeby bezzałogowców. Te pierwsze trafiły właśnie do prototypów Akıncı. Do marca br. Ukraińcy dostarczyli 18 silników AI-450T o mocy 550 KM.