18 stycznia francuski magazyn branżowy Air&Cosmos poinformował, że rząd w Paryżu rozpoczął negocjacje z władzami indyjskimi w sprawie sprzedaży kolejnej partii 36 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale, a także 6 samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) i 111 śmigłowców AS565 Panther w wersji morskiej.
Paryż ma negocjować z New Delhi sprzedaż m.in. 36 kolejnych samolotów wielozadaniowych Rafale i 6 samolotów transportowo-tankujących Airbus A330-200 MRTT, przeznaczonych dla indyjskich wojsk lotniczych. / Zdjęcie: Armée de l’Air
Według źródła, bezprecedensowy wysiłek dyplomatyczny ma doprowadzić do zawarcia umowy na powyższy pakiet, który miałby kosztować około 5 mld EUR (22,66 mld zł), a więc stosunkowo mało biorąc pod uwagę ilości wymienionego sprzętu wojskowego.
Pierwsze informacje o planowanym zakupie dodatkowej partii 36 samolotów Rafale B/C pojawiła się 21 września 2019, gdy indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa (Defence Acquisition Council, DAC) miał zatwierdzić go. Później jednak, 5 października tego samego roku w wywiadzie dla indyjskiego dziennika Business Standard, nowy dowódca wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā), marszałek lotnictwa Rakesh Kumar Singh Bhadauria miał zdementować te plany. Natomiast w maju 2020, w dobie pandemii COVID-19, premier Narendra Modi miał naciskać na zakup krajowych lekkich samolotów wielozadaniowych Tejas LCA Mk 1A. Teraz wydaje się, że Paryż liczy na kolejny zwrot akcji w tej sprawie (Indie zamawiają 83 Tejasy, 2021-01-14, Indie: Tejas zamiast samolotów zagranicznych?, 2020-05-17, Dwa razy więcej Rafale dla Indii, 2019-09-24).
Pakiet obejmować ma także 111 wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Airbus Helicopters AS565 Panther dla indyjskiej marynarki wojennej. / Zdjęcie: Marine Nationale
Z kolei kwestia zakupu sześciu używanych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT pojawiła się po raz pierwszy 6 grudnia 2020 na łamach indyjskiego dziennika The Hindustan. Kwestia jest drażliwa, gdyż rząd bezskutecznie poszukuje dostawcy tego typu samolotów od blisko piętnastu lat. Francja miała złożyć propozycję przebudowę używanych, maksymalnie 5-7 letnich pasażerskich Airbus A330, odkupionych od prywatnych linii lotniczych przeżywających kryzys związany z pandemią COVID-19. Miałoby to być tańsze od zakupu nowo wyprodukowanych egzemplarzy, a europejska spółka Airbus Defence and Space miała by zagwarantować indyjskiemu lotnictwu 30-letnie wsparcie techniczne samolotów (Używane A330 MRTT oferowane Indiom, 2020-12-10).
Trzeci element pakietu ma stanowić 111 wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Airbus Helicopters AS565 Panther. Wiropłaty te są oferowane w postępowaniu o kryptonimie Naval Utility Helicopters (NUH) dla indyjskiej marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā). Jednak 3 czerwca 2019, gdy nastąpiło otwarcie ofert, program szacowano nawet na 217,38 mld INR (11,98 mld zł) i zakładał montaż śmigłowców w kraju na mocy partnerstwa przemysłowego w ramach polityki Make In India (Śmigłowce morskie dla Indii, 2019-06-05).
Warto dodać, że AS565 Panther może być wykorzystywany jako lekki śmigłowiec szturmowy, śmigłowiec bezpośredniego wsparcia pola walki, zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), poszukiwawczo-ratowniczy (SAR) czy ewakuacji medycznej (MEDEVAC). Jednak do zadań ZOP Bhāratīya Nau Senā poszukuje dostawców 123 średnich śmigłowców wielozadaniowych w ramach innego programu o kryptonimie Naval Multi-Role Helicopter (NMRH).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.