30 lipca portal Flighglobal jako pierwszy poinformował, że amerykańska spółka Boeing złożyła formalnie ofertę z samolotami T-7A Red Hawk w australijskim programie AIR 6002 Phase 1 Future Lead-In Fighter Training System (LIFTS) dotyczącym zakupu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego.

Jak dotąd samoloty Boeing-Saab T-7A Red Hawk zostały zamówione przez tylko wojska lotnicze Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Planowany jest zakup od 351 do nawet 450 egzemplarzy w programie T-X (Trainer-X) o wartości 9,2 mld USD (34,14 mld zł) jako następców około 500 samolotów Northrop T-38 Talon. Odbiór pierwszych seryjnych samolotów rozpocznie się w 2023 / Zdjęcie: Secretary of the Air Force Public Affairs, USAF

Jak dotąd samoloty Boeing-Saab T-7A Red Hawk zostały zamówione przez tylko wojska lotnicze Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF). Planowany jest zakup od 351 do nawet 450 egzemplarzy w programie T-X (Trainer-X) o wartości 9,2 mld USD (34,14 mld zł) jako następców około 500 samolotów Northrop T-38 Talon. Odbiór pierwszych seryjnych samolotów rozpocznie się w 2023 / Zdjęcie: Secretary of the Air Force Public Affairs, USAF

 

Wcześniej, 25 lipca w wywiadzie telewizyjnym serbski podsekretarz stanu do spraw zasobów materiałowych Nenad Miloradović poinformował o zainteresowaniu zakupem samolotów Boeinga, opracowanych wspólnie z Saabem, w roli lekkiego samolotu szturmowego (T-X jako T-7A Red Hawk, 2019-09-17).

Australia
Przedstawiciele Boeinga poinformowali o odpowiedzi na zapytanie ofertowe (RFI, Request For Information), złożone 5 czerwca przez Departament Obrony Australii, którego termin mijał 31 lipca br. Warto przypomnieć, że T-7A był już promowany w Australii podczas pokazów lotniczych 2019 Avalon Airshow.

W ramach programu AIR 6002 Phase 1 Future Lead-In Fighter Training System (LIFTS), Departament Obrony Australii poszukuje następcy samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk 127/ Zdjęcie: RAAF

W ramach programu AIR 6002 Phase 1 Future Lead-In Fighter Training System (LIFTS), Departament Obrony Australii poszukuje następcy samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk 127/ Zdjęcie: RAAF

Królewskie australijskie wojska lotnicze (RAAF, Royal Australian Air Force) poszukują następcy 33 samolotów szkolenia zaawansowanego BAE Systems Hawk 127, które weszły do służby w 2001 w ramach programu AIR 5438 Phase 1A. Samoloty są użytkowane w 76. Eskadrze w bazie lotniczej RAAF Williamtown niedaleko Newcastle w Nowej Południowej Walii oraz 79. Eskadrze w bazie RAAF Pearce w pobliżu Perth w Australii Zachodniej.

Głównym powodem wcześniejszego wycofania ich z eksploatacji są problemy z silnikami Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 871, w których występują pęknięcia łopatek turbiny niskiego ciśnienia. Z tego powodu samoloty były uziemiane wielokrotnie w ubiegłym latach (ostatni raz zostały uziemione po incydencie z 14 maja ub. r., do 6 czerwca). Dlatego też, inną, tańszą opcją jest modernizacja układu napędowego poprzez integrację nowszych silników Adour Mk 951. Zwłaszcza, że wszystkie Hawk 127 w ubiegłym roku przeszły modernizację wyposażenia pokładowego i kabiny do standardu równoważnego z Hawk 128 (Hawk T2), która umożliwia im szkolenie pilotów na samoloty F-35A Lightning II. Samoloty otrzymały zmodernizowane systemy walki elektronicznej,  ulepszony system ostrzegania o zbliżaniu się do ziemi EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning) i pokładowy system zapobiegający zderzeniom statków powietrznych TCAS (Traffic Collision Avoidance System) (Australijskie F-35A w kraju, 2018-12-11).

Wnioski RFI zostały także rozesłane do spółek BAE Systems, Leonardo i Korea Aerospace Industries (KAI). Przedsiębiorstwa mogą zaoferować, odpowiednio, fabrycznie nowe Hawk T2, M-346 Master i  T-50 Golden Eagle. Wybór oferty ma nastąpić w ciągu kilku lat, a dostawy nowych samolotów powinny zakończyć się do 2033 (UJTS: Następca T-45 Goshawk w US Navy, 2020-05-18; UJTS: Następca T-45 Goshawk w US Navy, 2020-05-18; USAF zamówi szkolno-bojowe F/T-7X, 2020-03-22).

Serbia
Nenad Miloradović poinformował, że opracowany wspólnie przez Amerykanów i Szwedów T-7A mógłby zastąpić 20 samolotów szkolenia zaawansowanego SOKO G-4 Super Galeb oraz 17 lekkich szturmowych SOKO J-22 Orao, które zostaną wycofane, pomimo trwających wysiłków modernizacyjnych. Rząd w Belgradzie jest zainteresowany zakupem około 20 nowych samolotów, które mogłyby pełnić role szkoleniowe, jak i bojowe. Zgodnie z deklaracjami Boeinga, szkoleniowe T-7A mogłyby zostać dostosowane do zadań bojowych, jeśli zażyczyłby sobie tego klient. Red Hawki mogłyby zatem wspierać zadania bojowe 15 samolotów MiG-29 wojsk lotniczych i obrony powietrznej (Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije, RV i PVO) (Chińskie bezzałogowce w Serbii, 2020-07-06).