Przejdź do serwisu tematycznego

Chiny: J-20A z silnikami WS-15 ujawniony

W Chinach rozpoczęto loty testowe prototypu samolotu wielozadaniowego 5. generacji Chengdu J-20A z nowymi, krajowymi silnikami Shenyang WS-15.

Od początku kwietnia br. w chińskim serwisie społecznościowym Weibo nieustannie pojawiają się zdjęcia wykonane przez użytkowników prototypów nowej wersji samolotu J-20A z silnikami WS-15. Prototypy te, co najmniej pięć egzemplarzy, są obecnie testowane i noszą oznaczenie fabryczne No. 205X, ale oczekuje się, że wojsko wprowadzi dla nich oznaczenie J-20B.

Zdjęcia: chiński Internet via Weibo

Silnik WS-15

Chiny samodzielnie pracują nad silnikami turbowentylatorowymi dla samolotów bojowych nowej generacji od lat 90-tych, a w 2006 roku pierwszy prototyp WS-15 został zaprezentowany na targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu. Jednakże, ponieważ był to samodzielny projekt, źródła chińskie wspominały o problemach z rozwojem nowego napędu od 2014, a największym wyzwaniem było przegrzewanie się i pękanie łopatek turbiny (w 2015 z tego powodu eksplodował jeden z silników testowych).

Z tego powodu Chiny najpierw próbowały importować rosyjskie silniki Saturn Liulka AŁ-31FM2 lub AŁ-41, aby je zintegrować z J-20A, ale Rosja odmówiła dalszej sprzedaży, twierdząc, że Pekin nie może zagwarantować, iż nie będzie kopiował jej technologii, jak w latach ubiegłych.

Dlatego Chińczycy zdecydowali się najpierw użyć silników WS-10, lokalnej kopii wspomnianego AŁ-31, a od 2020 produkują J-20A wyposażony w ulepszone silniki WS-10C o ciągu 32 000 funtów, a równolegle kontynuowały prace nad silnikiem WS-15.

W marcu 2023 państwowa spółka AECC (Aero Engine Corporation of China) ogłosiło, że rozpoczęto masową produkcję silnika WS-15 o ciągu 155,68 kN/35 000 funtów i rozwiązano wszystkie dotychczasowe problemy. Później poinformowano, że prototyp J-20A z WS-15 rozpoczął swój pierwszy lot w czerwcu 2023 roku (Chiny: J-10C z krajowymi silnikami WS-10B debiutują).

J-20B

Nazwa J-20B zostanie oficjalnie przyjęta później przez prototyp J-20A z WS-15, a kolejną cechą jest przeprojektowany kadłub. W związku z przyszłymi zmianami radaru, nos został przearanżowany, a owiewka stała się bardziej opływowa aerodynamicznie. Już teraz roczna produkcja J-20A wynosi ponad 100 sztuk, a jeśli te zmiany nie wpłyną znacząco na linie produkcyjne, Chiny mogą wkrótce podjąć decyzję i rozpocząć produkcję bardziej zaawansowanych J-20B.

Warto dodać, że 21 października 2021 na lotnisku przyzakładowym spółki Chengdu Aerospace Corporation (CAC) w Chengdu w prowincji Syczuan zauważono po raz pierwszy dwumiejscowy wariant, który prawdopodobnie nosi oznaczenie J-20S lub J-20AS.

J-20B i J-20A

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X