3 stycznia chińskie media podały informacje o przeprowadzonych próbach konwencjonalnej bomby lotniczej dużego wagomiaru. Uzbrojenie zostało opracowane przez państwowy koncern NORINCO (China North Industries Corporation). Ładunek został zrzucony pod koniec 2018 z bombowca Xi’an H-6K i uwieczniony na nagraniu dokumentującym także detonację.

Zaprezentowane nagranie przedstawia widok komory bombowej samolotu H-6K przenoszącego nową chińską bombę o bardzo dużym wagomiarze, a następnie jej detonację

Bomba o nieujawnionej nazwie ma być najsilniejszym konwencjonalnym ładunkiem dostępnym w chińskim arsenale. Prawdopodobnie zawiera ładunek paliwowo-powietrzny, podobnie jak ma to miejsce w jej odpowiednikach opracowanych w Stanach Zjednoczonych (GBU-43/B), Rosji AWBPM), czy Iranie. Bomba o masie kilku ton i długości 6 metrów, jest przenoszona pojedynczo w komorze bombowej samolotu Xi’an H-6K.

Chińska bomba została przeniesiona w komorze bombowca strategicznego Xi'an H-6K, najnowszego wariantu bombowca rodziny H-6 (wywodzącego się z radzieckiego Tu-16) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Chińska bomba została przeniesiona w komorze bombowca strategicznego Xi’an H-6K, najnowszego wariantu bombowca rodziny H-6 (wywodzącego się z radzieckiego Tu-16) / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Chiński komentator Wei Dongxu oświadczył, że powiedział, że bomba może być używana przeciwko ufortyfikowanym celom naziemnym, jak budynki o zbrojonej konstrukcji i schrony. Chińczycy mogą ją także wykorzystywać do oczyszczania strefy lądowania własnych wojsk. Detonacja tak dużego ładunku wpływa też psychologicznie na przeciwnika.

Analiza
Opracowanie chińskiej bomby wpisuje się w zauważalny od kilku lat trend tworzenia konwencjonalnych ładunków lotniczych o bardzo dużej mocy. Ma to być ekwiwalent małych głowic atomowych służący do zwalczania szczególnie istotnych celów.

W 2003 Amerykanie jako pierwsi ujawnili prototyp bomby GBU-43/B MOAB (Massive Ordnance Air Blast) elaborowany tritonalem – mieszaniną w 80% trotylu i 20% sproszkowanego aluminium. Docelowy model opracowany przez Air Force Research Laboratory ma 9190 mm długości, 1028 mm średnicy i masę 9800 kg, z czego 8482 kg to ładunek wybuchowy H6. Wybuch odpowiada mocą 11 tonom trotylu. Po raz pierwszy GBU-43/B została użyta 13 kwietnia 2017 w dystrykcie Achin w prowincji Nangarhar we wschodnim Afganistanie.

Rosyjski odpowiednik to AWBPM (Awiacionnaja bakuumnaja bomba powyszennoj moszcznosti), czyli lotnicza bomba paliwowo-powietrzna zwiększonej mocy o masie 7100 kg. Pierwsza próba nastąpiła 11 września 2007. AWBPM elaborowaną jest ładunkiem wybuchowym będącym mieszaniną sproszkowanego aluminium, azotanu amonu i tlenku etylenu, a jej wybuch ma być – według rosyjskich źródeł – odpowiednikiem 44 ton trotylu.