We wtorek, 2 kwietnia 2024, francuski dziennik La Tribune jako pierwszy poinformował, że Sułtanat Omanu negocjuje z Francją zakup od 12 do 18 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale. Jeśli umowa zostanie sfinalizowana będzie to kolejny w ostatnich latach sukces eksportowy francuskiej konstrukcji (Kolejne BGM-71 TOW do Omanu).
Według kilku zgodnych źródeł, rząd w Maskacie miał wyrazić zainteresowanie francuskimi samolotami bojowymi, ale ich producent, spółka Dassault Aviation, odmówiła komentarza w tej sprawie dziennikowi. Perspektywa (zakupu) jest toku – twierdzą źródła.
Królewskie wojska lotnicze Omanu (Silāḥ al-Jaww as-Sulṭāniy ‘Umān, RAFO) dysponują niewielką flotą złożoną z 12 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon oraz 22 F-16C/D Block 50-CF (w tym 16 F-16C i 6 F-16D).
Przypomnijmy, że podczas brytyjskich pokazów lotniczych w Farnborough w 2008 ogłoszono, że Oman znajduje się na zaawansowanym etapie rozmów w sprawie zakupu Typhoonów jako następców 17 samolotów SEPECAT Jaguar S/B.
W międzyczasie rozmawiano też z Saabem ws. JAS 39C/D Gripen, a w grudniu 2011 zamówiono 12 dodatkowych F-16 (które dołączyły do 10 zamówionych w 2001; wszystkie trafiły do bazy lotniczej RAFO Thumrait, do 18. i 20. Eskadry). Ostatecznie 21 grudnia 2012 Oman stał się siódmym odbiorcą Typhoonów, kiedy podpisano stosowną umowę z BAE Systems, wraz z 8 samolotami szkolenia zaawansowanego Hawk Mk 166 za 2,5 mld GBP. Pierwszy samolot dostarczono 15 maja 2017, a ostatni w czerwcu 2018. Wszystkie trafiły do 8. Eskadry w bazie lotniczej RAFO Adam.
Rafale francuskim hitem eksportowym?
Dassault Aviation uzyskała lub uzyska niebawem zamówienia na 310 samolotów Rafale (razem z 24 z zasobów francuskiego wojska) dla siedmiu państw: Chorwacji (12 egzemplarzy), Grecji (24), Egiptu (kolejne 30 egz. do 24 użytkowanych), Indii (36 w wojskach lotniczych + zamówione 26 Rafale M dla marynarki wojennej), Indonezji (42), Kataru (36) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (80). Z tej sumy 218 już zostało zakontraktowanych (w 2023 spółka dostarczyła 13 samolotów, podczas gdy rok wcześniej 14).
Wcześniej informowano o zainteresowaniu pozyskaniem 16 egzemplarzy Rafale przez Kolumbię, ale negocjacje przerwano i obecnie jedynym oferentem jest Lockheed Martin z F-16C/D Block 70/72. 23 października 2023 media arabskie informowały o rozmowach francusko-saudyjskich ws. tych samolotów. Zainteresowane mają być również Irak, Uzbekistan (24 egz.) i Kazachstan.
Pod koniec grudnia 2023 Francja zamówiła kolejne 42 zmodernizowane samoloty wielozadaniowe Rafale F4 w ramach tzw. transzy 5 za ponad 5 mld EUR. Poprzednia umowa na 30 samolotów Rafale F4 została podpisana 14 stycznia 2019. Odbiory rozpoczęły się 2 marca 2023. Wcześniej, zamówiono 222 samoloty Rafale wszystkich standardów i wariantów (13 w 1993, 48 w 1999, 59 w 2004, 60 w 2009, wspomniane 30 w 2019 i 12 w 2021), ale tak jak napisano, 24 odsprzedano.
Z kolei 9 kwietnia br. prezydent Serbii Aleksandar Vučić ogłosił po spotkaniu ze swoim francuskim odpowiednikiem, że rząd w Belgradzie jest już blisko podpisania umowy na zakup we 12 samolotów Rafale.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.