Przejdź do serwisu tematycznego

Wsparcie eksploatacji silników greckich F-16

Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Grecji pakietu wsparcia eksploatacji silników turbowentylatorowych F100-PW-229, napędzających samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced.

12 stycznia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż pakietu wsparcia eksploatacji silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F100-PW-229, napędzających samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-16C/D Block 52+/52+ Advanced, które należą do greckich wojsk lotniczych (Polemikí Aeroporía).

Departament Stanu USA wydał zgodę na sprzedaż do Grecji pakietu wsparcia eksploatacji silników turbowentylatorowych F100-PW-229, napędzających samoloty wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ Advanced / Zdjęcia: rzecznik prasowy Polemikí Aeroporía via Flickr

Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Atenach wnioskował o zakup części zamiennych i akcesoriów oraz usługi wsparcia eksploatacji i konserwacji, takie jak przeglądy i naprawy na poziomie D silników F100-PW-229, a także publikacje i dokumentacje techniczne, wsparcie inżynieryjne rządu USA i wykonawcy umowy (niewymienionego z nazwy) oraz inne powiązane elementy programu wsparcia logistycznego. Całość wyceniono na maksymalnie 233 mln USD (922,71 mln zł) (WZL-2 będą serwisować amerykańskie F-16).

Obecnie, 84 F-16C/D Block 50/52/52+/52+ Advanced, dostarczone w latach 1997-2010, przechodzą proces modernizacji do najnowszego standardu F-16V (równoważnego dla nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70/72) w zakładach Hellenic Aerospace Industries (HAI) przy wsparciu amerykańskiej spółki Lockheed Martin. Łącznie Polemikí Aeroporía dysponują 154 egzemplarzami F-16, ale pracom nie są poddawane starsze w wersji Block 30. Pierwszy egzemplarz greckiego F-16V oblatano 17 stycznia 2021 (Tajwan: Katastrofa najnowszej wersji F-16, Oblot pierwszego greckiego F-16V).

18 listopada 2021 jeden z greckich F-16C Block 52+ Advanced z 343. Eskadry rozbił się podczas lądowania w bazie lotniczej Andravída w Regionie Grecja Zachodnia na Półwyspie Peloponeskim. Co istotne, podczas końcowego etapu rutynowego lotu miał nastąpić pożar silnika, przez co pilot został zmuszony do katapultowania się tuż przed feralnym lądowaniem. Samolot wypadł z pasa, ale nie został zniszczony. Pilot został przewieziony do szpitala (Wypadek greckiego F-16).

Greckie wojska lotnicze przechodzą największy od lat proces modernizacji technicznej. W niedalekiej przyszłości trzon lotnictwa bojowego, obok zmodernizowanych F-16V, mają stanowić 24 egzemplarze Dassault Rafale w wariantach F3-R/F3-O4T i prawdopodobnie F4, a być może także 18-24 egzemplarze Lockheed Martin F-35A Lightning II, których zakupem był zainteresowany rząd w Atenach. Szkolenie pilotów będzie odbywać się na zmodernizowanych samolotach szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II i zaawansowanego Leonardo M-346 Master (Więcej Rafale dla Grecji, Elbit zbuduje ośrodek szkoleniowy w Grecji, Grecja bliżej zgody na F-35A).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X