Przejdź do serwisu tematycznego

Tajwan: Katastrofa najnowszej wersji F-16

W wodach Cieśniny Tajwańskiej rozbił się należący do wojsk lotniczych Republiki Chińskiej samolot wielozadaniowy F-16V – to pierwsza katastrofa najnowszej wersji tego samolotu na świecie.

11 stycznia br. o godz. 15.26 czasu lokalnego w wodach Cieśniny Tajwańskiej w pobliżu Aogu Wetland w dystrykcie Dongshi na Tajwanie rozbił się należący do wojsk lotniczych Republiki Chińskiej (ROCAF) zmodernizowany samolot wielozadaniowy F-16V – to pierwsza katastrofa najnowszej wersji tego samolotu na świecie. Warto dodać, że pierwsza eskadra tajwańskich F-16V uzyskała pełną gotowość operacyjną (FOC, Full Operational Capability) 18 listopada 2021 (Gotowość tajwańskich F-16V).

W wodach Cieśniny Tajwańskiej rozbił się należący do wojsk lotniczych Republiki Chińskiej samolot wielozadaniowy F-16V – to pierwsza katastrofa najnowszej wersji tego samolotu na świecie / Zdjęcie: ministerstwo obrony Republiki Chińskiej

Pierwszy utracony F-16V

W zdarzeniu, około 14,5 mili (8 km) od macierzystej bazy lotniczej Chiayi brał udział egzemplarz o nr seryjnym 6650 i taktycznym TA-50, należący do 21. Grupy Taktycznej Myśliwców (21st Tactical Fighter Group) z 4. Skrzydła Myśliwskiego. Według dostępnych informacji, samolot rozbił się około 30 minut po starcie podczas lotu treningowego, w czasie którego wykonywał zadanie atakowania celów naziemnych na poligonie Shuixi (zwanego też Water Creek) za pomocą 20-mm działka pokładowego M61 Vulcan.

Nie jest jasne co stało się z pilotem, kpt. Chen Yi, prawdopodobnie nie katapultował się i nadal jest poszukiwany przez Dowództwo Centrum Ratownictwa (Rescue Command Center) – zaangażowano w to śmigłowce i okręty SAR. Dowództwo ROCAF zdecydowało o tymczasowym uziemieniu całej floty samolotów F-16. 12 stycznia wrak został zlokalizowany przez rybaka, ale bez pilota.

Rozbity samolot to jeden z ponad 24 zmodernizowanych ze standardu F-16A/B MLU Block 20CF do F-16V (równoważnego dla fabrycznie nowych F-16C/D Block 70/72), dostarczonych dotąd dla ROCAF. W listopadzie ub. r. informowano o zmodernizowaniu partii 64 samolotów z łącznie 141 planowanych do ulepszenia w ramach programu o kryptonimie Phoenix Rising (pierwotnie planowano 144, ale trzy utracono w ciągu 4 lat).

Jest on realizowany wspólnie przez lokalne państwowe zakłady AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) wraz z Lockheed Martin i innymi podwykonawcami z USA i ma wartość ponad 129,6 mld TWD (19,2 mld zł). Zmodernizowane samoloty uzupełnią nowo wyprodukowane F-16C/D Block 70, których zakup w liczbie 66 egzemplarzy procedowano już od grudnia 2019 (w służbie pozostanie też 46 Mirage 2000-5Di/Ei) – rozpoczęcie dostaw ma nastąpić w 2023.

Wypadki tajwańskich F-16A/B

Ostatnie wypadki tajwańskich F-16 miały miejsce stosunkowo niedawno. 31 sierpnia 2021 jeszcze niezmodernizowany, dwumiejscowy (ale z jednym pilotem na pokładzie) F-16B o nr ser. 6829 i nr taktycznym TB-28 wypadł z pasa podczas lądowania w bazie lotniczej Pingtung. Zdarzenie określono jako niegroźne.

Jednakże 17 listopada 2020 rozbił się jednomiejscowy F-16A o nr ser. 6672 i nr taktycznym TA-72 około 15 km na północny wschód od bazy lotniczej Hualien – pilot nie przeżył, choć po kilkudniowych poszukiwaniach ciała nie odnaleziono.

4 czerwca 2018 rozbił się z kolei F-16A o nr ser. 6685 i nr taktycznym TA-85, który także wystartował z Hualien i którego pilot, 31-letni major Wu Yan-ting, również nie przeżył. Wrak samolotu został zauważony przez wędrowca na szlaku turystycznym Wufenshan około 3 km od meteorologicznego obserwatorium radarowego.

Wcześniejsze wypadki miały miejsce w poprzednich dekadach: 4 marca 2008 utracono F-16A o nr ser. 6706 i nr taktycznym TA-106 (34-letni mjr Ting Shih-pao nie przeżył).

Natomiast w samym tylko 1999 miały miejsce trzy wypadki: 18 sierpnia jednomiejscowy F-16A o nr ser. 6680 i nr taktycznym TA-80 (mjr Geng-Sheng Lin katapultował się i doznał złamań obu nóg), 1 czerwca F-16A o nr ser. 6638 i nr taktycznym TA-38 (mjr Chung-wei Hsu nie przeżył), a 25 stycznia F-16B o nr ser. 6613 i nr taktycznym TB-13 (pierwszy pilot mjr Wei-Kang Dai i drugi pilot ppłk Chia-Kun Chang zginęli).

Z kolei 20 marca 1998 utracono F-16B o nr ser. 6628 i nr taktycznym TB-28 (pierwszy pilot mjr Chin-Sung Wen i drugi pilot kpt. Chia-Cheng Chan zginęli, a ich ciał nigdy nie odnaleziono) – był to pierwszy tragiczny w skutkach wypadek tajwańskiego F-16. Łącznie Tajwan utracił bezpowrotnie 8 samolotów tego typu.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X