Przejdź do serwisu tematycznego

Egipt zainteresowany Rafale F4

Według mediów amerykańskich, Egipt jest zainteresowany zakupem trzeciej partii francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale w najnowszej, dopiero powstającej wersji F4.

19 maja amerykański portal branżowy Breaking Defense, powołując się na źródła egipskie, poinformował, że rząd w Kairze bada możliwość zakupu trzeciej partii francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale w najnowszej, dopiero powstającej wersji F4 (Używane Rafale F3-R dla Chorwacji).

Egipt jest zainteresowany zakupem trzeciej partii francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale w najnowszej, dopiero powstającej wersji F4 / Zdjęcie: A. Pecchi, Dassault Aviation

Jak dotąd, Egipt zamówił dwie partie: 24 samoloty (w tym 8 jednomiejscowych DM i 16 dwumiejscowych EM) zamówione 16 lutego 2014 w ramach pakietu z używaną fregatą rakietową FS Normandie (D651) typu FREMM, obecnie noszącą nazwę ENS Tahya Misr (FFG-1001), za 5,2 mld EUR oraz 30 kolejnych samolotów zamówionych 26 kwietnia 2021 za 3,75 mld EUR. Łącznie zamówiono zatem 54 samoloty w wersji F3-R (Wielomiliardowe zamówienia Egiptu we Francji i Włoszech).

Teraz źródła egipskie twierdzą, iż badana jest możliwość zwiększenia całkowitej floty samolotów tego typu do 72 lub nawet 100 egzemplarzy – co oznacza, iż w przypadku wersji F4 brany pod uwagę jest zakup od 18 do 46 samolotów. Warunkiem wielkości zamówienia ma być kondycja finansów państwa egipskiego (Wsparcie logistyczne egipskich C295).

Za ewentualnym zakupem Rafale F4 przez Egipt, które zostały zamówione 14 stycznia 2019 dotąd tylko przez francuskie wojska lotnicze i kosmiczne (Armée de l’Air et de l’Espace), przemawiają nowe możliwości operacyjne (Francja zamawia Rafale F4).

W pełni funkcjonalny prototyp Rafale F4 rozpocznie próby w 2024, ale niektóre technologie zostaną przetestowane już w przyszłym roku na F3-R. Rafale F4 ma otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci zostaną wyposażeni w wyświetlacz nahełmowy i będą mieć do dyspozycji zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération. Samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący elementy sztucznej inteligencji i analizy zbioru danych Big Data (Pociski VL MICA NG dla Egiptu).

Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg (rzecz jasna, że ewentualne egipskie samoloty nie będą przenosić broni jądrowej – przyp. red.) (Francja zamawia kolejne pociski MICA NG, Rafale z 1-tonową bombą AASM Hammer).

Według raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań Nad Pokojem (SIPRI) z 15 marca br., Egipt stał się trzecim co do wielkości importerem uzbrojenia w latach 2016-2020 (w porównaniu z importem w latach 2011-2015 zanotowano wzrost o 136%). Głównymi importerami broni do Egiptu pozostaje Francja, Rosja, Niemcy, Wielka Brytania i USA. Wydatki na obronę znacząco wzrosły po dojściu do władze w 2014 Abd al-Fattaha as-Sisiego, byłego marszałka i ministra obrony (Egipt zamówił Su-35S, Okręty dla Egiptu, Czołgi T-90S/SK dla Egiptu).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X