20 września amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż Wielkiej Brytanii trzech pojazdów podwodnych dla wojsk specjalnych SEAL Delivery Vehicles (SDV) Mk 11 Shallow Water Combat Submersibles (SWCS).

Jednostka specjalna SBS Royal Navy wykorzystuje trzy pojazdy podwodne typu SDV Mk 8 Mod.1. Zostaną one zastąpione przez pojazdy nowej generacji, już wykorzystywane przez jednostkę US Navy SEALs. /Zdjęcie: Royal Navy

Jednostka specjalna SBS Royal Navy wykorzystuje trzy pojazdy podwodne typu SDV Mk 8 Mod.1. Zostaną one zastąpione przez pojazdy nowej generacji, już wykorzystywane przez jednostkę US Navy SEALs. /Zdjęcie: Royal Navy

Wraz z trzema pojazdami dla wojsk specjalnych, dostosowanymi do współpracy z myśliwskimi okrętami podwodnymi o napędzie nuklearnym typu Astute, Royal Navy otrzyma części zamienne i naprawcze, wyposażenie transportowe, instrukcje obsługi i dokumentację techniczną, wsparcie rządu USA i kontraktora, szkolenie i wsparcie techniczne oraz inne powiązane elementy programu logistycznego. Maksymalna, szacowana wartość kontraktu to 90 mln USD (328 mln zł), a jego głównym wykonawcą będzie korporacja Teledyne Brown Engineering (TBE) (Okręty podwodne dla Royal Navy, 2018-05-17).

Pojazdy podwodne typu SDV Mk 11 zastąpią w linii trzy starsze SDV Mk 8 Mod.1 (opracowane przez The Columbus Group), wykorzystywane przez jednostkę wojsk specjalnych SBS (Special Boat Service) Royal Navy. Są one wykorzystywane do skrytego transportu podwodnego nurków SBS wraz z wyposażeniem osobistym na kadłubie okrętu (Royal Navy odebrała bezzałogowce MHC , 2018-05-06).

W ramach programu Shallow Water Combat Submersibles dla US Navy, korporacji TDE przyznano kontrakt o wartości 383 mln USD (1,4 mld zł) na pojazdy podwodne nowej generacji dla jednostki Sił Operacji Specjalnych SEALs. Pierwszy pojazd dostarczono w 2014, a gotowość operacyjną osiągnięto trzy lata później. US Navy zamówiła łącznie 10 pojazdów (Pierwszy Merlin Mk4 dla Royal Navy, 2018-05-26).

SDV Mk 11, w porównaniu ze swoim poprzednikiem jest większy, bardziej pojemny i otrzymał zmodernizowane wyposażenie. /Grafika: Teledyne Brown Engineering

SDV Mk 11, w porównaniu ze swoim poprzednikiem jest większy, bardziej pojemny i otrzymał zmodernizowane wyposażenie. /Grafika: Teledyne Brown Engineering

SDV Mk 11 ma 6,8 m długości, 1,5 m szerokości (bez usterzenia), 1,5 m wysokości oraz 4,56 t masy własnej. Załogę stanowi co najmniej sześciu nurków. Zasięg i prędkość maksymalna pozostają utajnione. W porównaniu z poprzednikiem, nowy pojazd jest o 0,3 m dłuższy, 0,15 m wyższy i 1,8 t cięższy. SDV Mk 11 został wyposażony w zmodernizowane systemy sterowania i nawigacji, w tym peryskop elektro-optyczny, sonar, a także system automatycznego dokowania do pomostu DDS (Dry Deck Shelter). US Navy planuje uruchomić program dla opracowania wydłużonej o 1,3 m wersji pojazdu o potrojonej pojemności (Sea Ceptor w służbie, 2018-05-25).