19 października rząd kanadyjski wybrał brytyjskie fregaty rakietowe typ 26 Global Combat Ship (GCS) jako opcję preferowaną w programie Canadian Surface Combatant. W latach 2020. od 11 do 15 okrętów będzie zastępować w linii fregaty typu Halifax i niszczyciele typu Iroquois.

Jak dotąd fregaty rakietowe typ 26 Global Combat Ship (GCS) zostały wybrane przez Wielką Brytanię w lipcu 2017 i Australię w czerwcu 2018. Są oferowane także Brazylii w ramach programu PROSUPER. /Grafika: BAE Systems

Jak dotąd fregaty rakietowe typ 26 Global Combat Ship (GCS) zostały wybrane przez Wielką Brytanię w lipcu 2017 i Australię w czerwcu 2018. Są oferowane także Brazylii w ramach programu PROSUPER. /Grafika: BAE Systems

Ofertę na fregaty złożyły koncerny Lockheed Martin Canada i BAE Systems. Zwycięski zespół Canada’s Combat Ship Team, zrzesza nie tylko kanadyjski i brytyjski koncern, ale także spółki CAE, MacDonald, Dettwiler and Associates, L3 Technologies i Ultra Electronics. Odrzucono tym samym ofertę Alion Canada i Damen Group na konstrukcję bazującą na rozwiązaniach fregat typu Dutch De Zeven Provinciën, a także Navantii z typem F-105. Otwarcie ofert nastąpiło w grudniu 2017. Wcześniej oferty wycofały Naval Group i Fincantieri z FREMM-ER, Odense Maritime Technology z Iver Huitfeldt i ThyssenKrupp Marine Systems Canada z Baden-Württemberg.

Głównym wykonawcą przyszłych jednostek eskortowych marynarki wojennej Kanady (Royal Canadian Navy, RCN) będzie przedsiębiorstwo stoczniowe Irving Shipbuilding z siedzibą w Hallifax. Oczekuje się, że pierwszy kontrakt na rozpoczęcie prac zostanie przyznany jeszcze zimą 2018/2019, a stępka pod pierwszą fregatę rakietową nowej generacji zostanie położona już w 2020. Fregaty typ 26 GCS zostały jak dotąd wybrane przez Wielką Brytanię w ramach pierwszej umowy o wartości 3,7 mld GBP (18,27 mld zł) i Australię w programie SEA 5000 Future Frigates o wartości 35 mld AUD (97,04 mld zł) (Konsolidacja L3 Technologies i Harris, 2018-10-19; Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02).

Przed przyznaniem właściwej umowy na rozpoczęcie realizacji prac, Lockheed Martin Canada przejdzie proces weryfikacyjny obejmujący negocjacje w sprawie praw własności intelektualnej, ocenę systemów uzbrojenia oferty i zdolności finansowej spółki do realizacji tego przedsięwzięcia. Jeśli koncern nie udowodni powyższych wymogów, swoją szansę otrzyma inny oferent.

Analiza
Program Canadian Surface Combatant, znany wcześniej pod nazwą Single Class Surface Combatant Project, jest częścią Narodowej Strategii Zamówień Stoczniowych (National Shipbuilding Procurement Strategy, NSPS). Przyszłe jednostki mają otrzymać nazwę typ Single. Zastąpią dwanaście fregat typu Hallifax, pozostających w służbie od 1992 i przejmą zadania czterech wycofanych w 2017 niszczycieli typu Iroquois (pozostawały w służbie od 1972).

Jednostki typu 26 GCS mają mierzyć 149,9 m długości i 20,8 m szerokości, przy ponad 8 800 t pełnej wyporności. Napęd typu CODLAG będzie złożony z jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU i dwóch silników elektrycznych. Jednostka ma osiągać prędkość ponad 27 węzłów i zasięg 7 000 mil morskich. Na tym etapie trudno precyzyjnie określić wyposażenie elektroniczne, systemy pokładowe czy uzbrojenie. Elementy te zostaną wybrane przez zamawiającego po zakończeniu negocjacji z poszczególnymi podwykonawcami.