28 stycznia francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA) podpisała umowę z ArianeGroup na opracowanie i budowę demonstratora technologii hipersonicznego pocisku szybującego (HGV) o kryptonimie V-MaX (Véhicule Manoeuvrant eXpérimental). Pocisk ma wzbić się w powietrze przed końcem 2021.

Francja prowadzi obecnie prace nad napędem pozwalającym na osiąganie prędkości hipersonicznych w ramach projektu  ASN4G  / Zdjęcie: Thomas Boucajay

Francja prowadzi obecnie prace nad napędem pozwalającym na osiąganie prędkości hipersonicznych w ramach projektu ASN4G / Zdjęcie: Thomas Boucajay

 

21 stycznia Minister Sił Zbrojnych Francji Florence Parly zapowiedziała, że celem prac badawczo-rozwojowych jest budowa manewrującego pocisku zdolnego osiągać prędkość ponad 6000 km/h (Ma5). Francja prowadzi obecnie prace nad napędem pozwalającym na osiąganie prędkości hipersonicznych, choćby przy projekcie ASN4G (air-sol nucléaire fourth-generation) pocisku manewrującego z głowicą nuklearną o prędkości ponad Ma8.

Jednak projekt V-MaX zakłada opracowanie konstrukcji szybującej, która początkowo byłby napędzany za pomocą pocisku rakietowego. Trajektoria lotu byłaby nieprzewidywalna, a dzięki temu uniemożliwiająca przechwycenie. Według dziennika L’Opinion, V-MaX ma mieć około 2 m długości i zostać skonfigurowany tak aby mógł manewrować w wyższych warstwach atmosfery przy ogromnej prędkości. Trajektoria lotu ma znacznie różnić się od krzywej balistycznej.

Florence Parly przyznała, że wiele państw pracuje nad tego typu systemami uzbrojenia, a Francja, posiadając niezbędny potencjał, nie może czekać bezczynnie. Program ma na celu ocenę potencjalnych zalet i ograniczenie liczby koncepcji HGV oraz zbadanie technologii koniecznych do opracowania takiego systemu.

Analiza
HGV, który może zostać wyposażony w głowicę nuklearną lub konwencjonalną, stanowi alternatywę dla klasycznych głowic bojowych międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych (ICBM). Podstawową przewagą ma być możliwość wykonywania manewrów unikowych przy prędkości hipersonicznej, co ma pozwolić na uniknięcie zestrzelenia przez system przeciwrakietowy przeciwnika.

Obecnie prace nad hipersonicznymi pojazdami szybującymi trwają aktywnie w Stanach Zjednoczonych (AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon ARRW i HSSW), Rosji (Awangard) czy Chinach (Star Air-2/Xīngkōng i DF-ZF/Wu-14) (Test hipersonicznego Awangarda, 2018-12-28; Hipersoniczny ARRW , 2018-08-21; Hipersoniczny pojazd szybujący z Chin, 2018-08-06; Lockheed Martin opracuje pocisk hipersoniczny, 2018-04-20). W USA trwają także prace nad koncepcją systemu obrony przed zagrożeniem ze strony HGV, co według ekspertów stanowi preludium do nowego wyścigu zbrojeń (Glide Breaker przeciwko broni hipersonicznej, 2018-09-13).