Przejdź do serwisu tematycznego

Korea: modernizacja F-15K i zakup tankowców

Władze Korei Południowej zatwierdziły plany modernizacji floty samolotów wielozadaniowych F-15K Slam Eagle oraz zakup kolejnych samolotów transportowo-tankujących.

28 grudnia ub. r. południowokoreańska agencja prasowa Yonhap poinformowała, że komitet DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działający przy urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zatwierdził plany modernizacji floty samolotów wielozadaniowych F-15K Slam Eagle oraz zakup kolejnych samolotów transportowo-tankujących (Modyfikacja południowokoreańskich Peace Eye, Więcej AEW&C dla Korei).

F-15K Slam Eagle

Program modernizacji 59 samolotów wielozadaniowych F-15K Slam Eagle ma kosztować do 3,46 bln KRW/2,73  mld USD (11,96 mld zł) i zostać zrealizowany w latach 2024-2034. Ma na celu zwiększenie zdolności bojowych i przeżywalności na polu walki. Wśród modyfikacji wskazuje się wymianę pokładowej stacji radiolokacyjnej AN/APG-63(V)1 na nowy radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, prawdopodobnie AN/APG-82(V)1 produkcji Raytheon Technologies.

Ponadto, samoloty otrzymają nowy system walki radioelektronicznej (WRE) i samoobrony, nową awionikę i zmodyfikowaną kabinę z komputerem misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), w tym prawdopodobnie piloci otrzymają nowe celowniki nahełmowe. Zatem wiele rozwiązań pochodzących z najnowszych amerykańskich F-15EX Eagle II. Głównym integratorem pakietu modernizacji będzie prawdopodobnie spółka Boeing (Pierwsze strzelanie F-15EX).

Do 2012 wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) otrzymały 61 samolotów F-15K Slam Eagle, z których dwa utracono w katastrofach w 2006 i 2018. Dzięki trwającej dekadę modernizacji nadal będą stanowić kluczowy element siły uderzeniowej lotnictwa w przyszłości, obok F-35A Lightning II (odebrano 38 z 40 egzemplarzy), KF-16C/D Block 52 (łącznie 118 egz.), modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny dla nowych F-16C/D Block 70/72) oraz planowanych do wdrożenia KF-21 Boramae w liczbie nawet 120 egz. (Korea: Oblot drugiego prototypu KF-21 Boramae, Koreański F-35A lądował bez podwozia).

KC-330 Cygnus tankujący w locie KF-16D Block 52 / Zdjęcia: Daehanminguk Gong-gun

Drugi, zatwierdzonym przez komitet DAPPC programem jest zakup kolejnych wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących za maksymalnie 1,2 bln KRW/950 mln USD (4,16 mld zł). Program ma zostać zrealizowany w latach 2024-2029. Zakup prawdopodobnie będzie dotyczył pozyskania dwóch samolotów produkcji zagranicznej.

Obecnie, Daehanminguk Gong-gun dysponują czterema wielozadaniowymi samolotami transportowo-tankującymi KC-330 Cygnus, czyli lokalnie oznaczonymi Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), odebranymi w latach 2018-2019. Zakup samolotów zatwierdzono 30 czerwca 2015 w ramach programu KC-X za równowartość 1,4 bln KRW/1,26 mld USD. Pozyskanie kolejnych tego samego typu wydaje się zatem logiczne z operacyjnego i ekonomicznego punktu widzenia, ale na rynku w tej klasie jest dostępne są konkurencyjne: fabrycznie nowe Boeing KC-46A Pegasus lub przebudowane Boeing 767-300ER Multi Mission Tanker Transport (MMTT) oferowane jako używane przez Israel Aerospace Industries (IAI) (Pierwszy MRTT w Korei).

Na koniec warto dodać, że komitet DAPPC zatwierdził również wart 673 mld KRW/529 mln USD (2,13 mld zł) program modernizacji i poprawy zdolności bojowych sześciu 4400-tonowych niszczycieli rakietowych typu KDX-II Chungmugong Yi Sun-sin marynarki wojennej (Daehan-minguk Haegun) w latach 2024-2033. Jego celem jest zastąpienie przestarzałych komponentów nowymi, bardziej zaawansowanymi, takimi jak np. nowy system sonaru holowanego.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X