Przejdź do serwisu tematycznego

Korea: Oblot drugiego prototypu KF-21 Boramae

Jak poinformował w mediach społecznościowych południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA, drugi prototyp samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae został oblatany.

10 listopada br. południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) poinformował w mediach społecznościowych, że drugi prototyp samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae (pol. Jastrząb), opracowany wspólnie z Indonezją, w ramach programu KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) został oblatany. Przypomnijmy, że pierwszy prototyp po raz pierwszy wzbił się w powietrze 19 lipca br. (Korea: Prototyp KF-21 Boramae oblatany).

Jak poinformował w mediach społecznościowych południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA, drugi prototyp samolotu wielozadaniowego KF-21 Boramae został oblatany

Zgodnie z opublikowaną krótką informacją, samolot nr 002 (Block 1) wzbił się w powietrze z lotniska przy siedzibie południowokoreańskiej spółki Korean Aerospace Industries (KAI) w Sacheon w prowincji Gyeongsang, gdzie mieści się również 3. Skrzydło Szkolne wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun). Start nastąpił o godz. 9.49 czasu lokalnego, a lądowania o 10.24. Teraz w planach jest rozpoczęcie kampanii prób w locie na dwóch prototypach, począwszy od grudnia br. do połowy 2023. Do tego w różnych etapach prac są jeszcze cztery prototypy.

KF-21, bazujący na projekcie KAI C109, ma 16,9 m rozpiętości skrzydeł, 11,2 m długości i 4,7 m wysokości. Samolot ma masę własną 11,8 t i ma mieć maksymalną masę startową 25,4 t (masa paliwa wyniesie 5,4 t). Napęd stanowią dwa silnikami turbowentylatorowe General Electric GE Aviation F414-KI o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem), które zapewnią zasięg do 2900 km i prędkość 2200 km/h.

Samolot otrzymał, opracowany przez Hanwha Systems, radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), koreański czujnik termolokacyjny IRS-T, zintegrowany elektroniczny system walki, pomocniczą jednostkę zasilającą, łącze wymiany danych LIG Nex1, system walki radioelektronicznej ALQ-200K i inne lokalne komponenty (Radar AESA dla KF-X).

Na dziesięciu węzłach podskrzydłowych i podkadłubowych będzie możliwość przenoszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T, bomb kierowanych laserowo GBU-31 JDAM oraz uzbrojenia dalekiego zasięgu, opracowanego lokalnie, w tym 400-mm kierowanego pocisku rakietowy powietrze-okręt II. Maksymalny udźwig uzbrojenia wyniesie 7700 kg (Pocisk przeciwokrętowy dla KF-X, KF-X z Meteorami).

Zgodnie z zeszłorocznymi deklaracjami władz w Seulu, do 2028 roku zostanie dostarczonych 40 samolotów KF-21 Block 2, a do 2032 roku – łącznie 130 (początkowo mówiono o zakupie 120 samolotów – przyp. red.). Pozostałe 50 egzemplarzy, jakie zostaną zbudowane przypadnie Indonezji, która finansuje (nie bez problemów) program w 20 procentach (początkowo zapotrzebowanie szacowano na ok. 80 egzemplarzy – przyp. red.).

W południowokoreańskich wojskach lotniczych, KF-21 zastąpią przestarzałe samoloty F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II. Będą jednocześnie uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II, F-15K Slam Eagle oraz KF-16C/D Block 52, modernizowanych do standardu zbliżonego do F-16V (równoważny dla nowych F-16C/D Block 70/72). Co ciekawe, uzupełnieniem dla samego KF-21, ale wariantu dwumiejscowego, ma być bezzałogowy bojowy lojalny skrzydłowy Kaori-X (pol. Płaszczka), którego program budowy ujawniono 23 grudnia 2021 (Koreański F-35A lądował bez podwozia).

Zdjęcia: DAPA via Facebook

W przypadku wojsk lotniczych Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) sprawa jest dużo mniej klarowna. Obecnie dysponują one 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). 10 lutego br. zamówiono we Francji 42 samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale F4. Władze w Dżakarcie deklaratywnie podtrzymują swój udział w programie KF-X/IF-X, ale w przeszłości już mieli problemy ze współfinansowaniem go. I tak 5 listopada br. media w Korei i Indonezji poinformowały o wznowieniu finansowej partycypacji i transferze ok. 7 mln USD po raz pierwszy od 3 lat (Indonezja zamówiła we Francji 42 samoloty Rafale).

 

 

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X