15 lutego Południowokoreańska rządowa Agencja Do Spraw Obronnych ADD (Agency for Defense Development) zaprezentowała wizję ponaddźwiękowego pocisku przeciwokrętowego dla samolotów wielozadaniowych nowej generacji, rozwijanych w ramach programu KF-X (Korean Fighter Experimental).

Koreańska Agencja Do Spraw Obronnych ADD zaprezentowała wizję ponaddźwiękowego pocisku przeciwokrętowego dla samolotów wielozadaniowych nowej generacji, rozwijanych w ramach programu KF-X / Grafika: ADD

Koreańska Agencja Do Spraw Obronnych ADD zaprezentowała wizję ponaddźwiękowego pocisku przeciwokrętowego dla samolotów wielozadaniowych nowej generacji, rozwijanych w ramach programu KF-X / Grafika: ADD

Pocisk, którego program otrzymał lokalne oznaczenie (dosłownie): 400-mm klasy kierowany pocisk rakietowy powietrze-okręt II (ang. 400mm-class Air-to-Ship Guided Missile-II) ma być opracowany w kooperacji z lokalna spółką LIG Nex1, która ma doświadczenie przy pracach nad pociskami przecwiokrętowymi SSM-700K Haeseong, a także rodziną pocisków balistycznych i manewrujących Hyunmu czy przeciwlotniczych K-SAAM (Korea Południowa przetestowała Hyunmu-4, 2020-05-08).

Nowy pocisk przeciwokrętowy ma być wyposażony w napęd hybrydowy: rakietowo-strumieniowy, który ma zapewnić efektywny zasięg rażenia do 500 km. Oczekuje się, że pierwsze próby w locie prototypu zostaną zrealizowane w 2026, tak aby broń weszła na uzbrojenie wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun) pod koniec lat 2020. lub na początku 2030.

Warto dodać, że według wcześniejszych zapowiedzi pełne zdolności bojowe, w tym m.in. rażenia celów pociskami powietrze-ziemia ma uzyskać produkcyjny wariant KF-X Block 2. Co ciekawe, według źródeł koreańskich, pocisk ten ma być odrębnym projektem w stosunku do uzbrojenia tej klasy opracowywanego dla marynarki wojennej (Daehan Minguk Haegun).

400-mm pocisk do zwalczania okrętów będzie kolejnym typem uzbrojenia, zintegrowanym z przyszłym KF-X. Oprócz tego otrzyma pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor, krótkiego zasięgu Diehl IRIS-T oraz uzbrojenie dalekiego zasięgu, opracowane lokalnie. Według publikacji ADD pt. Defence Science and Technology Plus, nr 248 z drugiego kwartału 2020, będzie to pocisk o napędzie odrzutowym (a więc manewrujący – przyp. red.), wykorzystujący szyfrowane łącze wymiany danych. Pierwsze informacje o nim ujawniła wcześniej spółka LIG Nex1, 15 października 2019 podczas 12. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu (KF-X z Meteorami, 2019-11-24).

Jeśli chodzi o postępy w budowie pierwszego prototypu KF-X, to montaż końcowy w zakładach Sacheon rozpoczęto we wrześniu ub. r., który potrwa do połowy br., a jego oblot zaplanowano na przyszły rok. KF-X, który otrzymał lokalny przydomek Boramae (pol. Jastrząb), ma być następcą samolotów F-4D/E Phantom II oraz F-5E/F Tiger II, a zapotrzebowanie dla wojsk lotniczych określono na ok. 120 egzemplarzy. Będą uzupełnieniem samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II i F-15K Slam Eagle (Wsparcie koreańskich F-35A, 2020-04-13).

KF-X ma być napędzany dwoma silnikami GE Aviation F414 i być wyposażony w lokalnie opracowany radar z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), którego nieukończony prototyp zaprezentowała spółka Hanwha Systems w sierpniu ub. r., czy lokalny czujnik termolokacyjny IRS-T (Radar AESA dla KF-X, 2020-08-07).

Zgodnie z najnowszymi doniesieniami z 31 grudnia 2020, współuczestnicząca w programie KF-X od 2016, Indonezja (która oszacowała zapotrzebowanie na ok. 80 samolotów) pomimo wcześniejszych deklaracji nadal nie wywiązuje się z finansowych zobowiązań. Dotyczą one pokrycia przez władze w Dżakarcie 20% kosztów programu KF-X, łącznie ok. 1,8 mld USD (6,68 mld zł), w tym 765 mln USD (2,84 mld zł) na rok 2020. Według danych, przetransferowano jedynie 210 mln USD (780 mln zł).