2 kwietniaAir Force Life Cycle Management Center, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ze spółką Lockheed Martin Aeronautics na budowę ośmiu samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 (sześciu jednomiejscowych F-16C Block 70 i dwóch dwumiejscowych F-16D Block 72) dla wojsk lotniczych Bułgarii (Voennovëzdušni sili).
 Bułgaria stanie się kolejnym, po Tajwania, Bahrajnie, Słowacji, Grecji i Maroku, państwem, które wprowadzi na uzbrojenie najnowszą wersję produkcyjną samolotów F-16 (nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70/72 lub zmodernizowanych do tożsamego standardu F-16V) / Grafika: Lockheed Martin

Bułgaria stanie się kolejnym, po Tajwania, Bahrajnie, Słowacji, Grecji i Maroku, państwem, które wprowadzi na uzbrojenie najnowszą wersję produkcyjną samolotów F-16 (nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70/72 lub zmodernizowanych do tożsamego standardu F-16V) / Grafika: Lockheed Martin

Umowa o wartości 512 004 418 USD (2,17 mld zł) zawiera wartą 4 185 516 USD (17,74 mln zł) opcję, jednak nie precyzuje, czego ta miałaby dotyczyć. Zlecenie ma zostać zrealizowane do 31 stycznia 2027 w zakładach Lockheed Martin w Fort Worth (Teksas) i Greenville (Karolina Południowa). W tyvh drugich znajduje się otwarta w kwietniu 2019 nowa linia montażowa najnowszego wariantu samolotów wielozadaniowych F-16(F-16 dla Bułgarii zatwierdzone, 2019-07-12) .

Zgodnie z czterema umowami międzyrządowymi, zatwierdzonymi przez bułgarski rząd 10 lipca 2019, łączny koszt programu zakupu i wdrożenia nowych samolotów bojowych to 1,256 mld USD (5,32 mld zł). Obejmują one zakup również uzbrojenia, części zamiennych, zasobników rozpoznawczych czy szkolenia personelu latającego i naziemnego.

Opublikowana wcześniej, 3 czerwca 2019 zgoda Departamentu Stanu USA na zakup nie obejmuje jednak modernizacji infrastruktury lotniskowej w 3. Myśliwskiej Bazie Lotniczej Graf Ignatiewo, gdzie bułgarskie F-16 mają stacjonować. Jednak co ciekawe, kwotę 60 mln USD (254,4 mln zł) z łącznej wartości umów pokryje Kongres USA. Nie można zatem wykluczyć, że będą to środki przeznaczone właśnie na modernizację właśnie infrastruktury technicznej. Już dziś korzystają z niej m.in. amerykańskie Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) w ramach rotacji misji patrolowych NATO Air Policing nad Bułgarią i Rumunią, rozpoczętych we wrześniu 2016, m.in. z powodu niskiej gotowości operacyjnej bułgarskiego lotnictwa (Najnowsze F-16 dla Bułgarii, 2019-06-04).

Nowe samoloty, choć w symbolicznej liczbie (połowa eskadry myśliwskiej), zastąpią 15 przestarzałych myśliwców MiG-29A/UB, z których tylko 7 ma być zdolnych do wykonywania lotów. Niewykluczone też, że wycofane zostaną 23 szturmowe Su-25, które stacjonują w 22. Bazie Lotniczej Wsparcia Naziemnego Jamboł-Bezmer, gdzie znajduje się także bułgarsko-amerykański ośrodek szkoleniowy. Dlatego umowy zawierają także opcję na kolejne osiem samolotów F-16. Pozwoli to na zabezpieczenie możliwości samodzielnej kontroli własnej przestrzeni powietrznej.