Przejdź do serwisu tematycznego

Indonezja zamówiła we Francji 42 samoloty Rafale

Ministerstwo obrony Indonezji zawarło umowę z francuską spółką Dassault Aviation na dostawę 42 samolotów wielozadaniowych Rafale.

10 lutego br., w Dżakarcie, w obecności ministrów obrony Francji i Indonezji, Florence Parly i Prabowo Subianto, dyrektor generalny francuskiej spółki Dassault Aviation Éric Trappier i wicemarszałek Yusuf Jauhari, dyrektor Defence Facilities Agency przy ministerstwie obrony Indonezji, podpisali umowę międzyrządową o wartości 8,1 mld USD, na mocy której Indonezja pozyskała 42 samoloty wielozadaniowe Rafale w najnowszej konfiguracji dla wojsk lotniczych (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) (Indonezja zamówiła A400M).

Ministerstwo obrony Indonezji zawarło umowę z francuską spółką Dassault Aviation na dostawę 42 samolotów wielozadaniowych Rafale

Podpisana umowa przewiduje pakiet szkoleniowy dla pilotów i obsługi naziemnej, wsparcie logistyczne w kilku bazach lotniczych w kraju oraz utworzenie centrum szkoleniowego z dwoma pełnymi symulatorami misji (Full Mission Simulator). Ponadto, przemysł indonezyjski skorzysta ze znacznego transferu know-how, nie tylko w sektorze lotniczym, ale także we wszystkich innych głównych obszarach współpracy związanych z szerokim portfolio technologii Dassault Aviation i jej partnerów przemysłowych, spółek Safran Aircraft Engines i Thales (Pierwsze Rafale w Grecji).

Eric Trappier powiedział po podpisaniu umowy:

To wielki zaszczyt dla Dassault Aviation, że Rafale dołączy do bardzo prestiżowych sił powietrznych Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara, i chciałbym podziękować władzom indonezyjskim za zaufanie, jakim nas obdarzyli. Umowa ta stanowi początek długoterminowej współpracy, w ramach której Dassault Aviation szybko zwiększy swoją obecność w tym kraju. Pokazuje także silną więź między Indonezją a Francją i wzmacnia pozycję największego archipelagu na świecie jako kluczowej potęgi na arenie międzynarodowej. Jestem przekonany, że Rafale zaspokoi potrzeby operacyjne indonezyjskich sił powietrznych, aktywnie przyczyniając się do obrony i suwerenności Republiki Indonezji.

Choć nie poinformowano którą wersję samolotu zakupiła Indonezja, stwierdzając lakonicznie o najnowszej, to warto mieć na uwadze, że rekordowe zamówienie ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich z 3 grudnia ub. r. dotyczyło 80 egzemplarzy wersji F4, która jest opracowywana (ZEA: Rekordowe zamówienie na Rafale).

Rafale F4 to najnowsza, dopiero powstająca wersja francuskiego samolotu wielozadaniowego dla rodzimych sił zbrojnych, zamówiona 14 stycznia 2019 – oblot prototypu zaplanowano na 2024. Nieoficjalnie, zainteresowanie najnowszym wariantem wyraziły ostatnio Grecja oraz Egipt, które wcześniej zamówiły obecnie produkowane warianty (Więcej Rafale dla Grecji, Egipt zainteresowany Rafale F4).

Rafale F4 ma otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci zostaną wyposażeni w wyświetlacz nahełmowy i będą mieć do dyspozycji zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération. Samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący uczenie maszynowe (sztuczną inteligencję) i analizy zbioru danych Big Data (Francja zamawia Rafale F4).

Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg (rzecz jasna, że ewentualne eksportowe samoloty eksportowe nie będą przenosić broni jądrowej – przyp. red.) (Francja zamawia kolejne pociski MICA NG, Rafale z 1-tonową bombą AASM Hammer).

Tym samym Indonezja stanie się szóstym użytkownikiem eksportowym samolotów Rafale po Indiach (36 zamówionych egz.), Katarze (36 egz.), Egipcie (24 egz. w 2015 i 30 egz. w 2021), Grecji (24 egz.) i Chorwacji (12 egz.) / Zdjęcia: Dassault Aviation

Przypomnijmy, że 7 czerwca 2021 indonezyjski portal Detik News informował, że władze w Dżakarcie zawarły wstępną umowę na 36 Rafale, a umowa międzyrządowa w tej sprawie miała zostać zawarta do końca roku. Indonezja miała być zainteresowana zakupem francuskich samolotów od początku 2020. Ostatecznie zamówiono sześć egzemplarzy więcej (Media: Rafale dla Szwajcarii i Indonezji?, Indonezja zainteresowana Rafale).

Zakup Rafale ostatecznie pogrzebał kontrpropozycje w postaci Boeinga z F-15EX Eagle II i Lockheed Martin z F-16C/D Block 72, po tym jak zrezygnowano z, już zamówionych, 11 rosyjskich Su-35S. W międzyczasie interesowano się też zakupem 15 używanych austriackich Eurofighter Typhoon Tranche 1, co jednak wywołało polityczną burzę w kraju (Indonezja zrezygnowała z Su-35S?, Indonezja kupi F-16).

TNI-AU dysponują 11 Su-30MK/MK2, 5 Su-27SK/SKM, 16 F-16C/D Block 52RI oraz odbierają zmodernizowane F-16A Block 15 OCU (12 egzemplarzy). Nowe samoloty prawdopodobnie uzupełnią je (lub zastąpią rosyjskie) oraz na pewno zastąpią 12 przestarzałych samolotów myśliwskich Northrop F-5E/F Tiger II, z których tylko kilka ma być zdolnych do wykonywania lotów (Pierwszy zmodernizowany F-16 w Indonezji).

AKTUALIZACJA

Tego samego dnia, 10 lutego br., amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż do Indonezji 36 samolotów wielozadaniowych F-15ID (lokalne oznaczenie dla Boeing F-15EX Eagle II) z szerokim pakietem wyposażenia i uzbrojenia za maksymalnie 13,9 mld USD.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X