18 listopada br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała podczas ostatniego dnia targów Dubai Airshow 2021, że ministerstwo obrony Indonezji złożyło zamówienie na dwa czterosilnikowe samoloty transportowe A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne w konfiguracji transportowej i tankowania w powietrzu. Tym samym wojska lotnicze Indonezji (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) staną się 10. użytkownikiem tych samolotów na świecie. Umowa będzie realizowana począwszy od 2022 (Dwa dodatkowe A330 MRTT dla ZEA).
Ministerstwo obrony Indonezji złożyło w europejskiej spółce Airbus Defence and Space zamówienie na dwa czterosilnikowe samoloty transportowe A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne
Michael Schoellhorn, dyrektor wykonawczy Airbus Defence and Space, powiedział:
To nowe zamówienie jeszcze bardziej rozszerzy obecność A400M w regionie Azji i Pacyfiku. A400M oferuje Indonezji wyjątkowe możliwości, zapewniając ich siłom powietrznym idealną platformę do dostarczania dużych i ciężkich ładunków do odległych obszarów oraz zwielokrotniając projekcję mocy dzięki niezawodnym możliwościom tankowania z powietrza.
A400M będzie zdolny do startu i lądowania z nierównych i krótkich pasów startowych, wzmocni możliwości transportu powietrznego indonezyjskich wojsk lotniczych do reagowania kryzysowego. A400M udowodnił to po trzęsieniu ziemi i późniejszym tsunami, które nawiedziły kraj 28 września 2018. A400M królewskich malezyjskich wojsk lotniczych (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM) był pierwszym dużym samolotem, który 4 października był w stanie dostarczyć ciężkie ładunki, takie jak ciężarówki z paliwem i koparki, a także żywność, ubrania i środki medyczne przy użyciu uszkodzonego i krótkiego pasa startowego w Palu (Sulawesi). Wcześniej, 25 sierpnia podobną pomoc humanitarną po trzęsieniu ziemi w Lombok dostarczył A400M francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace).
Prabowo Subianto, minister obrony Republiki Indonezji, dodał:
A400M to prawdziwie wielozadaniowa platforma, która znacznie poprawi taktyczne możliwości lotnictwa i powietrza w Indonezji. Ten samolot będzie odgrywał kluczową rolę w innych kluczowych misjach, w tym w zrzutach spadochronowych i transporcie ciężkich ładunków. W najbliższym czasie przyglądamy się również dodatkowej akwizycji A400M, a potencjalne modyfikacje, takie jak gaszenie pożarów, są ważną zdolnością, którą wspólnie badamy z Airbusem. A400M stanie się narodowym atutem oraz kamieniem węgielnym misji humanitarnych i reagowania na katastrofy, wykraczających poza możliwości taktyczne i powietrze-powietrze.
Wojska lotnicze Indonezji dysponują obecnie jednym samolotem transportowym Boeing 737, 23 samolotami z rodziny Hercules: C-130B/H/L-100, 9 Airbus C212 Aviocar i 14 Airbus C295/CN235, a także jednym tankowcem KC-130B / Grafiki: Airbus Defence and Space
Zamówienie ze strony Indonezji to kolejny sukces Airbusa z programem A400M w tym roku. 1 września br. dwa egzemplarze zamówił Kazachstan. W Azji użytkownikiem tych samolotów jest jeszcze wspomniana Malezja (4 egzemplarze) i Turcja (9 dostarczonych z 10 zamówionych), a w 2019 zainteresowanie zakupem wyraziła Arabia Saudyjska (A400M dla Kazachstanu, Arabia Saudyjska zainteresowana A400M).
Jednak większość z setki już dostarczonych samolotów lata w Europie: w Niemczech (35 dostarczonych z 53 zamówionych), Francji (18 z 50), Hiszpanii (11 z 27), Wielkiej Brytanii (20 z 22), Belgii (2 z 7) i Luksemburgu (1) (Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).
Warto dodać, że mieszcząca się w Warszawie spółka Airbus Poland została ostatnio włączona do łańcucha dostaw w programie A400M, dostarczając moduły uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks) oraz struktury Top Shell (część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu) (Airbus Poland dostarcza moduły uzupełniania paliwa do A400M, Airbus Poland dla programu A400M).