Przejdź do serwisu tematycznego

Dwa dodatkowe A330 MRTT dla ZEA

Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły w europejskiej spółce Airbus Defense and Space dwa dodatkowe samoloty tankująco-transportowe A330-200 MRTT, które dołączą do trzech już użytkowanych.

14 listopada br. podczas rozpoczętych targów Dubai Airshow 2021, europejska spółka Airbus Defense and Space poinformowała o podpisaniu umowy z ministerstwem obrony Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) na dostawę dwóch dodatkowych samolotów tankująco-transportowe A330-200 MRTT (Multinational Multirole Tanker Transport), które dołączą do trzech już użytkowanych w wojskach lotniczych (Al-Quwwāt al-Jawiyya al-Imārātiyya).

Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły w europejskiej spółce Airbus Defense and Space dwa dodatkowe samoloty tankująco-transportowe A330-200 MRTT, które dołączą do trzech już użytkowanych / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Dostawy nowo zamówionych samolotów rozpoczną się w 2024, a zawarta umowa obejmie również modernizację wcześniej kupionych trzech A330 MRTT do najnowszej, ulepszonej wersji (Airbus zmodernizuje australijskie KC-30A).

Bernhard Brenner, wiceprezes wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży w Airbus Defence and Space, powiedział:

Od momentu wejścia do służby w 2013 w lotnictwie Zjednoczonych Emiratów Arabskich, A330-200 MRTT zapewniły znacznie większe zdolności, niż początkowo oczekiwano, spełniając potrzeby operacyjne klienta. Ponowne zamówienie A330 MRTT potwierdza walory naszej platformy jako wzorcowego tankowca-transportowca na świecie.

A330-200 MRTT łączy zaawansowaną technologię tankowca nowej generacji z doświadczeniem operacyjnym zdobytym dzięki ponad 250 000 godzin nalotu. Latającą cysternę z Europy cechuje interoperacyjność ze wszystkimi samolotami wyposażonymi w układ przetaczania paliwa w locie. Zapewnia ona lotnictwu rzeczywiste możliwości wielozadaniowe, sprawdzone ostatnio podczas ostatnich misji MEDEVAC i strategicznych misji transportowych spowodowanych kryzysem związanym z pandemią COVID-19.

Jeśli chodzi o pierwsze trzy emirackie A330-200 MRTT, to wstępne porozumienie z ówczesnym EADS zawarto w 2007, a umowę na ich zakup podpisano w lutym 2008. Wybrano konfigurację z podkadłubowym sztywnym przewodem paliwowym Aerial Refuelling Boom System (ARBS) i dwoma elastycznymi przewodami w zasobnikach podskrzydłowych Cobham 905E oraz silnikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce Trent 772B. Pierwszy samolot dotarł do odbiorcy 6 lutego 2013, a dwa pozostałe 6 sierpnia tego samego roku. Zostały przypisane do eskadry tankowania powietrznego w bazie lotniczej Al Minhad.

31 maja 2019 pojawiła się informacja podczas regionalnego szczytu bezpieczeństwa IISS Shangri-La Dialogue 2019 w Singapurze, że rząd w Abu Zabi jest zainteresowany zakupem trzech konkurencyjnych samolotów tej klasy: Boeing KC-46A Pegasus. Informację przekazał wiceprezes Boeinga ds. Sprzedaży. Transakcja dotąd nie została jednak sformalizowana (ZEA zainteresowane KC-46A).

Wojska lotnicze ZEA dysponują flotą myśliwskich i wielozadaniowych, w tym 49 Mirage 2000-9/EAD/RAD, 18 Mirage 2000-9D/DAD i 78 F-16E/F Block 60 Desert Falcon, które przechodzą, wartą 6 mld AED (6,26 mld zł), modernizację. Trwają negocjacje ws. zakupu 30 do 60 Rafale, a w kręgu zainteresowania jest także F-35A Lightning II – choć poprzednia administracja prezydenta Donalda Trumpa zezwoliła na ich sprzedaż, to obecna Joe Bidena wstrzymała procedurę (ZEA kupiły F-35 i SkyGuardiany).

A330-200 MRTT są obecnie oferowane amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF), wspólnie z Lockheed Martin, jako LMXT w programie pomostowych samolotów tankujących (Bridge Tanker Program), wcześniej określanym jako KC-Y, a zainteresowanie zakupem wyraziła Turcja, natomiast dzierżawą Indie. 12 listopada br. trzy egzemplarze zamówiła Hiszpania, a wcześniej zostały one zaoferowane w kanadyjskim programie STTC (Strategic Tanker Transport Capability) (Hiszpania zamówiła A330 MRTT, Lockheed Martin oferuje USAF tankowce LMXT, Używane A330 MRTT dla Turcji, Indie wydzierżawią powietrzne tankowce, A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X