Przejdź do serwisu tematycznego

Hiszpania zamówiła A330 MRTT

Ministerstwo obrony Hiszpanii złożyło zamówienie w europejskiej spółce Airbus Defence and Space na trzy samoloty tankująco-transportowe A330-200 MRTT.

12 listopada europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że ministerstwo obrony Hiszpanii złożyło zamówienie na trzy samoloty tankująco-transportowe A330-200 MRTT (Multinational Multirole Tanker Transport). Plan zakupu samolotów, w sprawie szerszego wsparcia sektora lotniczego w związku ze skutkami pandemii COVID-19, został zatwierdzony 30 lipca 2020 (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).

Ministerstwo obrony Hiszpanii złożyło zamówienie w europejskiej spółce Airbus Defence and Space na trzy samoloty tankująco-transportowe A330-200 MRTT

Zgodnie z umową przekazanie pierwszego samolotu w konfiguracji transportowej nastąpi w najbliższych dniach, a jego konwersja do wariantu MRTT nastąpi w 2024 roku. Przekazanie pierwszego w pełni przekonstruowanego samolotu zaplanowano na 2023 rok, a trzeci i ostatni egzemplarz A330 MRTT trafi do użytkownika w 2025 roku.

Umowa obejmuje wsparcie towarzyszące: części zamienne, sprzęt do obsługi naziemnej, szkolenia i wsparcie serwisowe. Samoloty zakupione od linii lotniczej Iberia zostanie przebudowane na wojskowe transportowce-cysterny w zakładzie Airbusa w Getafe w Hiszpanii.

Otrzymają tam najnowocześniejszy system tankowania w powietrzu oraz specjalny zestaw do ewakuacji medycznej (MEDEVAC). A330 MRTT będą służyły w 45. Skrzydle hiszpańskich wojsk lotniczych (Ejército del Aire), stacjonującym w bazie lotniczej Torrejón pod Madrytem (Hiszpania: F-35 kontra Eurofighter Typhoon).

Obecnie zadania tankowania w powietrzu w przypadku hiszpańskich wojsk lotniczych zapewniają cztery samoloty A400M-180 Atlas oraz pięć C-130H, które zostały specjalnie dostosowane do tej roli

Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy Airbusa ds. lotnictwa wojskowego, powiedział:

Wraz z wdrożeniem A330 MRTT, hiszpańskie wojska lotnicze zyskają istotną i sprawdzoną nową zdolność, która ułatwi udział w operacjach zagranicznych, a także prowadzenie misji medycznych, w tym takich jak podczas pandemii COVID-19.

A330 MRTT jest jednym z dwóch obecnie dostępnych strategicznych tankowców i samolotów transportowych nowej generacji, obok konkurencyjnego Boeing KC-46A Pegasus. Jego duża pojemność zbiorników paliwa (111 t), charakterystyczna dla samolotu pasażerskiego A330-200, z którego się wywodzi, umożliwia mu tankowanie w powietrzu innych samolotów bez konieczności posiadania dodatkowych zbiorników paliwa.

Dzięki szerokokadłubowej konstrukcji A330 MRTT może być również używany jako wyspecjalizowany samolot transportowy. W tym charakterze może przewozić do 300 żołnierzy lub do 45 t ładunku. Można również na jego pokładzie łatwo zamontować lekkie stacje intensywnej terapii, służące dla ewakuacji medycznej. Do tej pory 51 dostarczonych 13 klientom samolotów A330 MRTT wylatało ponad 250 000 godzin.

Grafiki: Airbus Defence and Space

Dwa dni po uzyskaniu zamówienia ze strony Hiszpanii, Airbus poinformował, że kolejne dwa samoloty tego typu zamówiły Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie dołączone one do użytkowanych od 2013 roku trzech egzemplarzy (Dwa dodatkowe A330 MRTT dla ZEA).

A330-200 MRTT są obecnie oferowane amerykańskim wojskom lotniczym (US Air Force, USAF), wspólnie z Lockheed Martin, jako LMXT w programie pomostowych samolotów tankujących (Bridge Tanker Program), wcześniej określanym jako KC-Y, a zainteresowanie zakupem wyraziła Turcja, natomiast dzierżawą Indie. Wcześniej zostały one zaoferowane w kanadyjskim programie STTC (Strategic Tanker Transport Capability) (Lockheed Martin oferuje USAF tankowce LMXT, Używane A330 MRTT dla Turcji, Indie wydzierżawią powietrzne tankowce, A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Mobilne Węzły Łączności dla Wisły w fazie realizacji

Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 poinformowały, że spółka H. Cegielski-Poznań dostarczyła ramę bazową masztu antenowego do pierwszego Mobilnego Węzła Łączności w ramach programu Wisła.

Rheinmetall AG rozpoczął produkcję KF41 Lynx na Węgrzech

Niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w węgierskim zakładzie produkcyjnym ZALA Zone w miejscowości Zalaegerszeg.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X