6 sierpnia amerykański koncern Lockheed Martin ujawnił, że podczas czerwcowych ćwiczeń pk. Orange Flag 19-2 w bazie lotniczej Palmdale w Kalifornii i bazie wojsk lądowych Fort Bliss w Teksasie, samolot wielozadaniowy F-35 Lightning II po raz pierwszy przesyłał informacje do Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS). 

Dzięki systemom zabezpieczonej łączności, samolot wielozadaniowy F-35 pełnił rolę wysuniętego czujnika  systemu IBCS, który spina w całość różne typy obrony powietrznej / Zdjęcie: USAF

Dzięki systemom zabezpieczonej łączności, samolot wielozadaniowy F-35 pełnił rolę wysuniętego czujnika systemu IBCS, który spina w całość różne typy obrony powietrznej / Zdjęcie: USAF

Informacja jest interesująca z punktu widzenia rozwoju amerykańskiego programu Zintegrowanej Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej (Integrated Air and Missile Defense, IAMD), ale także polskich programów obrony powietrznej Wisła Narew oraz planów zakupu 32 samolotów F-35A (Produkcja IBCS dla Polski, 2019-03-15; Polska formalnie wnioskuje o F-35A , 2019-05-28).

Dane były przesyłane za pomocą stacji naziemnej F-35 i zestawu adaptacyjnego o nazwie F-35-IBCS.Dzięki temu, opracowany przez koncern Northrop Grumman, system dowodzenia IBCS wykorzystał systemy pokładowe F-35 w roli kolejnego czujnika do zbierania danych i opracowania na ich podstawie obrazu sytuacji powietrznej i zmiennych dla systemu kierowania ogniem. Ćwiczenia pokazały także zdolności IBCS do wprowadzania danych z różnych platform. Następnie stacja naziemna F-35 została wysłana na poligon rakietowy White Sands w Nowym Meksyku, gdzie będą kontynuowane testy integracji samolotów w ramach testów rozwojowych IAMD (CAMM zintegrowany z IBCS, 2019-03-12).

Komunikacja powietrze-ziemia została uznana jako kluczowa podczas realizacji operacji połączonych różnych rodzajów sił zbrojnych, gdyż samolot mógłby wykryć wcześniej te zagrożenia, które byłyby ukryte dla czujników naziemnych. Warto zauważyć, że w październiku 2018, należący do Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) samolot F-35B po raz pierwszy wskazał cel za pomocą łączy wymiany danych dla zestawów artylerii rakietowej M142 HIMARS, natomiast w połowie września 2016 kierował wystrzelonym z ziemi pociskiem przeciwrakietowym SM-6 ERAM. Wydaje się zatem kwestią czasu wprowadzenie komunikacji samolotu np. z systemem MIM-104 Patriot, kierując pociskami PAC-3 MSE. Jest to znacząca przewaga F-35 nad konkurencyjnymi samolotami wielozadaniowymi, w tym 5. generacji (F-35B wskazuje cele dla HIMARS, 2018-10-10).
 Samolot przesyłał dane za pomocą stacji naziemnej i zestawu adaptacyjnego do stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC, będącego częścią zintegrowanego systemu zarządzania obroną powietrzną IBCS / Zdjęcie: Northrop Grumman

Samolot przesyłał dane za pomocą stacji naziemnej i zestawu adaptacyjnego do stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC, będącego częścią zintegrowanego systemu zarządzania obroną powietrzną IBCS / Zdjęcie: Northrop Grumman

Tymczasem na początku maja 2019, Northrop Grumman informował o przekazaniu US Army pierwszego stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC (Engagement Operations Center) w konfiguracji seryjnej dla systemu IBCS. Do końca 2019 zostanie przekazanych kolejnych 11 stanowisk EOC, a także 18 radiolinii IFCN (Integrated Fire Control Network Relay) (Stanowisko dowodzenia IBCS, 2019-05-08).

Kompletny system IBCS przejdzie ograniczone testy odbiorcze w drugim kwartale roku fiskalnego 2020, przed decyzją o rozpoczęciu produkcji małoseryjnej w czwartym kwartale tego samego roku. Program jest opóźniony, gdyż wymogiem US Army oprócz zarządzania obroną przed rakietowymi pociskami balistycznymi i pociskami manewrującymi, IBCS musi spinać systemy obrony przed bezzałogowymi statkami latającymi (bsl), pociskami artyleryjskimi i moździerzowymi (Iron Dome dla US Army?, 2019-01-19).