26 maja europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o zakończeniu certyfikacji ciężkiego samolotu transportowego A400M-180 Atlas do lotów dziennych na niskim pułapie, z automatycznym sterowaniem. Seria prób została zrealizowana w kwietniu. Prowadzono je nad Pirenejami i środkową Francją. Minimalny pułap jaki osiągnięto to 152 m (500 stóp). Próby obejmowały m.in. przejście z lotu na małej wysokości do innych operacji, takich jak zrzut ładunku (Pierwszy belgijski A400M, 2020-05-12).
Co ciekawe załączone zdjęcie nie powstało podczas prób w locie nad Francją. Jest to należący do brytyjskich Royal Air Force A400M podczas lotu na małej wysokości na poligonie Mach Loop w Walii w 2017 / Zdjęcie: Scott Norbury/Airbus Defence and Space
Pierwszy etap obejmował loty w warunkach meteorologicznych z widocznością (visual meteorological conditions, VMC). Teraz planowany jest drugi etap, czyli loty w warunkach meteorologicznych według wskazań przyrządów pokładowych bez widoczności (instrument meteorological conditions, IMC). Certyfikacja zakończy się w drugim kwartale 2021 (Luksemburski A400M oblatany, 2020-04-15).
Jak wynika z nagrania wideo opublikowanego przez Airbusa na Twitterze, do prób wykorzystano samolot należący do hiszpańskich wojsk lotniczych (Ejército del Aire) o nr rejestracyjnym EC-400 i seryjnym MSN 056. Zgodnie z informacjami spotterów z AIB Family Flights, którzy śledzą loty samolotów Airbusa, w opisywanym czasie egzemplarz ten wykonywał lot 27 kwietnia pomiędzy godziną 09.28 a 14.02 czasu uniwersalnego (A400M tankuje Caracale, 2019-09-24).
Loty na małej wysokości z automatycznym sterowaniem są od dawna wykonywane przez pilotów samolotów myśliwskich. Zwiększa to przeżywalność A400M, gdyż samolot staje się trudniejszy do wykrycia nad obszarami nieprzyjacielskimi w trakcie wykonywania zadań, takich jak zrzuty ładunku, tankowanie paliwa, misje logistyczne lub operacje specjalne.
Certyfikacja do lotów na małej wysokości jest kolejnym etapem wdrażania samolotów A400M do służby. 7 października ubiegłego roku informowano o certyfikacji tych samolotów do zrzutu 80 spadochroniarzy wraz z pełnym wyposażeniem metodą na linę przez drzwi znajdujące się w obu burtach w trakcie jednego przelotu (Desantowanie z A400M, 2019-10-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.