19 listopada br. amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że dzień wcześniej, razem z rządem USA, złożyli ofertę przemysłową Szwajcarii w ramach ewentualnego zamówienia na 40 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II w ramach programu Air 2030 na zakup nowych samolotów bojowych (Neues Kampfflugzeug, NKF).
Do tej pory samoloty z rodziny F-35 zostały zamówione przez 13 państw, z których dziewięć już je użytkuje z własnych terytoriów z 26 baz lotniczych. Obecnie w służbie znajduje się ponad 585 egzemplarzy F-35, dla których przeszkolono ponad 1190 pilotów i 9750 członków personelu naziemnego / Zdjęcie: Lockheed Martin
Spółka podkreśla, że przedłożona oferta jest kompleksowa i zrównoważona, dostosowana do wymagań szwajcarskich dotyczących autonomii eksploatacji nowych samolotów bojowych wraz z kompletnym programem szkoleniowym dla personelu powietrznego i naziemnego. Ponadto, złożono ofertę przemysłową, polegającą na zapewnieniu, że lokalne przedsiębiorstwa branżowe będą mieć pełne prawo do konkurowania w zamówieniach w programie F-35 JSF (Joint Strike Fighter) na produkcję komponentów do samolotów produkowanych dla wszystkich użytkowników.
Oferta obejmuje sześciomiesięczny pakiet części zamiennych od rozpoczęcia dostaw samolotów, a także opcję montażu końcowego czterech z czterdziestu samolotów na terytorium Szwajcarii, aby lokalny przemysł nabył wiedzę i doświadczenie w zakresie konserwacji i utrzymania płatowców tych samolotów. Ta ostatnia oferta jest interesująca, gdyż jak dotąd samoloty F-35 były montowane tylko i wyłącznie w trzech lokalizacjach (Final Assembly and Check-Out, FACO) w Forth Worth (Teksas), w Nagoi (Japonia) i Cameri (Włochy).
Program zakupu nowego samolotu bojowego (jego kolejna próba) został ogłoszony w marcu 2018. Mają one zastąpić F/A-18C/D Hornet i F-5E/F Tiger II. Określono wówczas wstępne wymogi operacyjne. Szwajcarzy chcą by największym beneficjentem offsetu była lokalna spółka RUAG, a ponadto wymagają kompensacji co najmniej 100% wartości kontraktów, w tym 20% bezpośrednio i 40% niebezpośrednio dla przemysłu zbrojeniowego oraz 40% w innych gałęziach przemysłu (Szwajcarskie myśliwce i obrona powietrzna, 2018-03-29).
27 września br. podczas referendum ogólnokrajowego obywatele szwajcarscy zgodzili się na zakup nowych samolotów bojowych za maksymalnie 6,5 mld CHF (26,89 mld zł). Trzy dni później, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defence Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na sprzedaż m.in. samolotów F-35A do Szwajcarii za maksymalnie 6,58 mld USD (25,44 mld zł) (Szwajcarskie tak dla nowych samolotów bojowych, 2020-09-28).
Pakiet obejmuje także 46 silników F135-PW-100, systemy dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputery pokładowe, systemy nawigacji i identyfikacji, globalny system wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), symulator lotu, możliwość integracji uzbrojenia i inne podsystemy oraz wyrzutnie flar. Pakiet uzbrojenia obejmuje 40 pocisków rakietowych krótkiego zasięgu AIM-9X Block II Sidewinder, 50 makiet pocisków AIM-9X CATM, 6 pocisków specjalnych AIM-9X NATM, 4 zestawy kierowania do AIM-9X, 10 zestawów kierowania do AIM-9X CATM, 18 zestawów laserowego sterowania KMU-572 JDAM do bomb GBU-54, 12 bomb Mk 82, 12 makiet gabarytowo-masowych bomb Mk 82, 12 bomb GBU-53/B SDB II, 8 bomb ćwiczebnych GBU-53/B GTV (wraz z zapalnikami). Dodatkowo wnioskowano o usługi centrum przeprogramowania, usługi z zakresu rozwoju i integracji oprogramowania, wsparcie transportowe i tankowania w powietrzu, części zamienne i naprawcze, szkolenie personelu, dokumentacje techniczne, wsparcie techniczne i logistyczne (Zgoda na samoloty i rakiety dla Szwajcarii, 2020-10-01).
Kontroferty w szwajcarskim programie złożyli Boeing z samolotami F/A-18E/F Super Hornet, Airbus Defence and Space z samolotami Eurofighter Typhoon Tranche 4 oraz Dassault Aviation z samolotami Rafale (Oferta Eurofightera dla Szwajcarii, 2020-11-19).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.