Podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019, przedstawiciele  Ministerstwa Obrony Włoch zadeklarowali chęć dołączenia do brytyjsko-szwedzkiego programu budowy samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kryptonimie Tempest. Oświadczenie woli o podjęciu współpracy podpisali sekretarz generalny we włoskim resorcie obrony, gen. Nicolò Falsaperna i dyrektor generalny brytyjskiej agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support) Sir Simon Bollom.

Włochy będą formalnie trzecim państwem uczestniczącym w drugim europejskim programie budowy samolotów 6. generacji. Wcześniej zainteresowanie wyraziły także Japonia, a Wielka Brytania chce udziału w programie Indii. Konkurencyjny program, FCAS, jest realizowany przez Niemcy, Francję i Hiszpanię / Zdjęcie: BAE Systems

Włochy będą formalnie trzecim państwem uczestniczącym w drugim europejskim programie budowy samolotów 6. generacji. Wcześniej zainteresowanie wyraziły także Japonia, a Wielka Brytania chce udziału w programie Indii. Konkurencyjny program, FCAS, jest realizowany przez Niemcy, Francję i Hiszpanię / Zdjęcie: BAE Systems

 

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Włoch, podpisany dokument zobowiązuje oba rządy do dalszego rozwijania zdolności w sektorze lotnictwa bojowego i jest to wynik wspólnego studium wykonalności, zapoczątkowanego po opublikowaniu brytyjskiej strategii Combat Air na międzynarodowych targach lotniczych w Farnborough 16 lipca 2018. Na początku lipca 2019 pojawiła się informacja o planach dołączenia do programu Szwecji, która formalnie dołączyła do niego 19 lipca (Szwecja w programie Tempest, 2019-07-08).

Według przedstawicieli resortu obrony, obecnych na londyńskich targach, współpraca Włoch i Wielkiej Brytanii w dziedzinie samolotów bojowych jest naturalna, budując i użytkując myśliwsko-bombowe Panavia Tornado i wielozadaniowe Eurofighter Typhoon, czy obecnie wdrażając amerykańskie F-35 Lightning II (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23; Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).

Warto zauważyć, że w programie Tempest od początku bierze udział brytyjski oddział włoskiego koncernu Leonardo, a o możliwości udziału Włoch jako partnera strategicznego mówiło się od samego początku. Leonardo UK ma opracować technologie związane z czujnikami i awioniką. Zatem ewentualny udział całego koncernu z Włoch może znacząco wpłynąć na podział zaangażowania przemysłowego.

W lutym 2019 Guido Crosetto, przewodniczący włoskiego związku przedsiębiorstw przemysłu obronnego Confindustria, zarzucił że niemiecko-francusko-hiszpański program samolotu 6. generacji FCAS (Future Combat Air System) przyczyni się do osłabienia Unii Europejskiej i poparł ewentualną możliwość dołączenia do inicjatywy Tempest. Podsekretarz stanu we włoskim resorcie obrony, Angelo Tofalo, w grudniu 2018 ogłosił potrzebę natychmiastowego przyłączenia do tego programu, a nieoficjalnie mówiło się, że Rzym otrzymał takie zaproszenie.

Do 2025 ma zostać oblatany demonstrator technologii, a docelowy prototyp samolotu Tempest około 2035. W Royal Air Force ma zastąpić on samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon FGR4, natomiast w wojskach lotniczych Szwecji (Svenska Flygvapnet) prawdopodobnie najnowsze JAS 39E/F Gripen. W przypadku włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) byłby to następca Eurofighter F-2000 Typhoon.