Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne fundusze na rozwój Tempest

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zawarło umowę z BAE Systems na realizację prac badawczo-rozwojowych samolotu wielozadaniowego 6. generacji Tempest.

29 lipca ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zawarło umowę o wartości 250 mln GBP (1,351 mld zł) ze spółką BAE Systems na realizację prac badawczo-rozwojowych (B+R) samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kryptonimie Tempest.

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii zawarło umowę z BAE Systems na realizację prac badawczo-rozwojowych samolotu wielozadaniowego 6. generacji Tempest / Zdjęcie: Team Tempest

Umowa jest częścią planowanych wysiłków o wartości ponad 2 mld GBP (10,81 mld zł) jakie resort obrony Zjednoczonego Królestwa zamierza przeznaczyć na ten program w ciągu najbliższych czterech lat, co nakreślono w opublikowanym 16 marca br. dwuczęściowym, zintegrowanym przeglądem polityki obronnej i zagranicznej (The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy).

Najnowsza umowa, zawarta podczas wizyty ministra obrony Bena Wallace’a w nowo modernizowanych zakładach BAE Systems w Warton w hrabstwie Lancashire, ma pozwolić na utworzenie infrastruktury cyfrowej i fizycznej, na której program będzie opierał się. Cyfrowe projektowanie i testowanie rozwiązań i założeń może znacząco obniżyć koszty programu i czas jego realizacji (Modernizacja zakładów BAE Systems w Warton).

BAE Systems stoi na czele konsorcjum Team Tempest, w skład którego wchodzą Rolls Royce Holdings, MBDA UK, Leonardo z mniejszym udziałem Bombardier Belfast, Collins Aerospace in the UK, GE Aviation UK, GKN Aerospace, Martin-Baker, QinetiQ oraz Thales UK. Około 800 z 2000 miejsc pracy, które będą zaangażowane w najnowszą umowę, będzie realizowane w północnej Anglii. Pozostałe lokalizacje to Edynburg, Luton, Stevenage i Bristol (Rolls-Royce o silniku Tempesta, DSEI2019: MBDA dla Tempesta).

Zainteresowanie udziałem w programie wyraziły dotąd Włochy i Szwecja, a ewentualnym pozyskaniem technologii – Japonia / Grafiki: BAE Systems

W ubiegłym roku Wielka Brytania, Włochy i Szwecja podpisały protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understandings) w sprawie współpracy przy projekcie Tempest. Państwa te będą dążyć do opracowania koncepcji systemu, dzieląc się wysiłkiem przemysłowym (podobnie jak Niemcy, Francja i Hiszpania w programie FCAS). Podczas zeszłotygodniowej wizyty Bena Wallace’a w Tokio, japoński odpowiednik, Nobuo Kishi, zgodził się przyspieszyć dyskusje na temat współpracy obu państw, w kontekście lokalnego programu o kryptonimie F-X (Lockheed Martin w japońskim programie F-X, Szwecja w programie Tempest, DSEI2019: Włochy dołączą do programu Tempest).

Według badań niezależnej analizy spółki PricewaterhouseCoopers (PwC) z października ub. r. i początku br., projekt Tempest może wygenerować około 62 tysiące miejsc pracy rocznie i przyczynić się do zainwestowania nawet 100 mld GBP (540 mld zł) w gospodarkę brytyjską w perspektywie do 2050 roku (wstępnie szacowano, że co najmniej 25,3 mld GBP/136,72 mld zł) (BAE o zyskach gospodarczych projektu Tempest).

Jednakże, zgodnie z corocznym raportem agencji Infrastructure and Projects Authority (IPA) na temat głównych projektów rządowych (Government Major Projects Portfolio, GMPP) z 15 lipca br., Tempest otrzymał ocenę amber/red (bursztynową/czerwoną), co w praktyce oznacza, iż założenia finansowe mogą być niewystarczające, a projekt stwarza ryzyko fiaska.

Brytyjskie plany są ambitne i zakładają, że samolot wielozadaniowy 6. generacji wejdzie do służby w królewskich wojskach lotniczych (Royal Air Force, RAF) już w połowie lat 2030, zastępując stopniowo samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon FGR4. Natomiast w wojskach lotniczych Szwecji (Svenska Flygvapnet) prawdopodobnie zastąpi najnowsze JAS 39E/F Gripen, a w przypadku włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) byłby to następca Eurofighter F-2000 Typhoon.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X