20 lutego grupa BAE Systems opublikowała wyniki sprzedaży w 2019. Zanotowano wzrost sprzedaży uzbrojenia i usług powiązanych przy lepszych wynikach operacyjnych i zwiększonych inwestycjach. W porównaniu z 2018, sprzedaż wzrosła z 18,407 mld GBP (93,88 mld zł) do 20,109 mld GBP (102,56 mld zł), przychody z 16,821 mld GBP (85,79 mld zł) do 18,305 mld GBP (93,36 mld zł), natomiast zysk operacyjny z 1,605 mld GBP (8,19 mld zł) do 1,899 mld GBP (9,68 mld zł).
 Grupa BAE Systems zanotowała w 2019 wzrost sprzedaży o 1,7 mld GBP (8,67 mld zł) w porównaniu z rokiem poprzednim, czyli o 7% / Zdjęcie: BAE Systems

Grupa BAE Systems zanotowała w 2019 wzrost sprzedaży o 1,7 mld GBP (8,67 mld zł) w porównaniu z rokiem poprzednim, czyli o 7% / Zdjęcie: BAE Systems

W 2019 grupa uzyskała zamówienia o łącznej wartości 18,447 mld GBP (94,08 mld zł) i był to wynik niższy niż w roku poprzednim – 28,28 mld GBP (144,23 mld zł). Łączny portfel zamówień do realizacji wynosił 45,4 mld GBP (231,54 mld zł). Z kolei zadłużenie netto spadło z 904 mln GBP (4,6 mld zł) do 743 mln GBP (3,79 mld zł).

W 2019 zrealizowano kolejne etapy programu dostaw 24 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon i 9 szkolnych Hawk emirskim wojskom lotniczym Kataru, zgodnie z kontraktem z września 2017. Aneks do umowy umożliwia przyspieszenie dostaw Typhoonów, które rozpoczną się w 2022. Ponadto, zakończono negocjacje cenowe dotyczące serii produkcyjnych od 12 do 14 w programie F-35 Joint Strike Fighter (JSF) i dostarczono 142 zespoły tylnej części kadłuba. Pełne zdolności produkcyjne w tej dziedzinie BAE Systems ma osiągnąć w 2020.

Został zawarty kontrakt dotyczący programu dopracowania technologii samolotu 6. generacji Tempest między przemysłem a rządem Wielkiej Brytanii. Rządy Włoch i Szwecji zobowiązały się do współpracy z Wielką Brytanią w celu rozwijania zdolności bojowych lotnictwa nowej generacji (Rolls-Royce o silniku Tempesta, 2020-01-13).

W 2019 pierwsze cztery samoloty szkolne Hawk zmontowane w Arabii Saudyjskiej zostały odebrane i weszły do służby w królewskich wojskach lotniczych. Łącznie, w siłach zbrojnych znajduje się już 165 samolotów tego typu, w większości wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii. Również w ubiegłym roku wycofano ze służby w Royal Air Force samoloty myśliwsko-bombowe Panavia Tornado GR4. Było to możliwe także m.in. dzięki potwierdzeniu, że samoloty Typhoon FGR4 spełniają standardy projektu modernizacji Project Centurion (Pożegnanie brytyjskich Tornado, 2019-02-07).

BAE Systems poczyniła postępy w programie rozwoju i dostaw 9 fregat rakietowych Hunter typu 26 Global Combat Ship (program SEA 5000 Future Frigates) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Australii Royal Australian Navy, RAN. Precyzowane są także wymagania projektowe dla 11-15 fregat rakietowych tego samego typu oferowanych w programie Canadian Surface Combatant  (Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02;  Fregaty GCS dla Kanady, 2018-10-20).

Z kolei Royal Navy odebrała drugi lotniskowiec typu Queen Elizabeth – HMS Prince of Wales (R09) i cztery patrolowce typu River. W sierpniu rozpoczęto budowę drugiej z trzech fregat typu 26 City (Cięcie blach pod kolejną fregatę typu 26 City, 2019-08-16).

W 2019 uzyskano 1,4 mld GBP (7,14 mld zł) na kontynuację budowy pierwszego strategicznego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym typu Dreadnought w ramach The Trident Successor Programme, a w bieżącym roku zaplanowano próby morskie czwartego wielozadaniowego okrętu podwodnego o napędzie jądrowym typu Astute – HMS Audacious (S122). Przyznano także siedmioletnią umowę na naprawę i obsługę torped o wartości 230 mln GBP (1,17 mld zł).

Sukcesem było zawiązanie spółki joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) jako podmiotu odpowiedzialnego za rozwijanie pojazdów wojskowych w Wielkiej Brytanii, w tym dostawę 528 kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer 8×8 dla British Army. RBSL rozpoczęła działalność 1 lipca 2019 (Rheinmetall i BAE łączą siły, 2019-01-21).

Grupa zanotowała wzrost zapotrzebowania na dostawy modułów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II, uzyskując w 2019 zamówienia o wartości 302 mln GBP (1,54 mld zł), a na potrzeby programu F-35 JSF dostarczono ponad 500 systemów walki elektronicznej. Uzyskano kontrakty na produkcję i modernizację samolotów F-35 do standardu Block 4, warte ponad 566 mln GBP (2,89 mld zł).

W 2019 BAE kupiła spółkę Riptide Autonomous Solutions, celu zwiększenia kompetencji w zakresie przedsięwzięć związanych z siłami morskimi. Grupa rozwijała także know-how dotyczące technologii zwiększających odporność satelitów na zakłócenia. W 2019 otwarto nowe zakłady w Huntsville w Alabamie oraz Manchester w New Hampshire, w celu wykonania zleconych zamówień. Po uzyskaniu certyfikacji uruchomiono również produkcję aktywnych drążków sterowych dla samolotów dyspozycyjnych Gulfstream G500 i G600.

Na rynku amerykańskim, BAE Systems uzyskała kolejne zamówienia na dostawy 155-mm armatohaubic samobieżnych M109A7 Paladin Integrated Management (PIM) i pojazdów amunicyjnych M992A3 FoV Carrier Ammunition Tracked (CAT).  Została podjęta decyzja o przejściu do produkcji pełnoskalowej tych pojazdów w pierwszym kwartale 2020 (Więcej M109A7 dla US Army, 2019-12-19).

Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) odebrał pierwsze pływające transportery opancerzone ACV (Amphibious Combat Vehicle) i otrzymano zamówienia na rozwój pojazdów w wersjach dowódczej (ACV-C) i bojowego wozu piechoty (ACV-30) (Rozwój transporterów ACV, 2019-06-27). Uzyskano także kolejne zamówienia na dostawy gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) o wartości 575 mln USD (2,28 mld zł) (Kolejne AMPV dla US Army, 2020-01-23).

W 2019 realizowano prace nad modernizacją 332 bojowych wozów piechoty M2 Bradley do konfiguracji Bradley A4 oraz uzyskano kontrakty o wartości 352 mln GBP (1,79 mld zł) na modernizację różnych wozów zabezpieczenia technicznego M88 HERCULES (BAE Systems zmodernizuje M88, 2019-09-18). Przeprowadzono także  pierwsze wspólne dokowanie dwóch dużych okrętów w suchym doku w San Diego, z kontraktami na ich naprawy i modernizację wartymi ponad 128 mln GBP (653 mln zł).

BAE Systems Land & Armaments kontynuowała dostawy w 2019 dwudziestu pięciu 155-mm ultralekkich haubic holowanych M777A2 dla wojsk lądowych Indii, a kolejne sto dwadzieścia haubic będzie montowanych w zakładach Mahindra Defense Systems.

Grupa zobyła także zamówienia o wartości przekraczającej 76 mln GBP (387,6 mln zł) dotyczące zapewnienia wsparcia logistycznego nowo utworzonemu w sierpniu 2019 Dowództwu Kosmicznemu Stanów Zjednoczonych oraz uzyskano zlecenie o wartości 330 mln GBP (1,68 mld zł) na zapewnienie wsparcia informacyjnego opartego na źródłach otwartych dla zatwierdzonych partnerów amerykańskich Wojsk Lądowych oraz Dowództwa Wywiadu i Bezpieczeństwa US Army.