17 grudnia Departament Obrony USA przyznał dwa kontrakty koncernom BAE Systems i General Dynamics Land Systems (GDLS) na budowę prototypów lekkich czołgów w ramach programu Mobile Protected Firepower (MPF) dla US Army.

Oferowany przez BAE Systems w programie MPF pojazd wyposażono w 105-mm armatę M35 z automatycznym systemem ładowania i szybkostrzelnością 12 strz./min. Dzięki konstrukcji jednostki napędowej typu power-pack dostęp do silnika i skrzyni biegów jest dużo łatwiejszy, niż w przypadku klasycznych rozwiązań. Kilka pojazdów może być jednocześnie przenoszonych na pokładzie samolotów transportowych C-17A Globemaster III. /Zdjęcie: BAE Systems

Oferowany przez BAE Systems w programie MPF pojazd wyposażono w 105-mm armatę M35 z automatycznym systemem ładowania i szybkostrzelnością 12 strz./min. Dzięki konstrukcji jednostki napędowej typu power-pack dostęp do silnika i skrzyni biegów jest dużo łatwiejszy, niż w przypadku klasycznych rozwiązań. Kilka pojazdów może być jednocześnie przenoszonych na pokładzie samolotów transportowych C-17A Globemaster III. /Zdjęcie: BAE Systems

BAE Systems Land & Armaments LP otrzymał kontrakt nr W56HZV-19-C-0035 w wysokości 375 932 453 USD (1,423 mld zł), natomiast umowa nr W56HZV-19-C-0036 dla GDLS opiewa na 335 043 086 USD (1,269 mld zł). Zakładają opracowanie, budowę i dostawę 12 prototypów od każdego zleceniobiorcy, a w ramach opcji przewiduje się rozpoczęcie wstępnej produkcji seryjnej. W latach finansowych 2018 i 2019 przewidziano, odpowiednio 175 974 048 USD (666,43 mln zł) i 175 011 179 USD (662,79 mln zł) na ten program. Pierwsze pojazdy mają zostać dostarczone na początku 2020, po czym przejdą 4-miesięczne testy polowe, a czas obowiązywania umowy ramowej to październik 2025 (Reorganizacja zespołów bojowych US Army, 2018-09-24).

US Army przewiduje kontynuację finansowania programu w kwotach 311 mln USD (1,178 mld zł) w 2020, 360 mln USD (1,36 mld zł) w 2021 i 376 mln USD (1,42 mld zł) w 2022. Celem tej fazy programu jest wyłonienie dostawcy nawet 504 lekkich czołgów, które wesprze w przyszłości Brygadowe Zespoły Bojowe Piechoty (IBCT) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, a docelowo także Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT). Pojazdy wypełnią lukę ogniową pomiędzy kołowymi wozami M1128 Mobile Gun System ze 105-mm armatą gwintowaną M68A2 a czołgami M1 Abrams. Wymogiem programu MPF jest pojazd wyposażony w 105- lub 120-mm armatę (Nowe oznaczenia Abramsów, 2018-09-14).

Griffin I to pojazd, który można zakwalifikować jako lekki czołg dla wojsk powietrznodesantowych i piechoty. Został on wyposażony w wieżę, wykorzystującą technologie z czołgu podstawowego M1 Abrams. Demonstrator technologii ma masę poniżej 32 t. /Zdjęcie: General Dynamics Land Systems

Griffin I to pojazd, który można zakwalifikować jako lekki czołg dla wojsk powietrznodesantowych i piechoty. Został on wyposażony w wieżę, wykorzystującą technologie z czołgu podstawowego M1 Abrams. Demonstrator technologii ma masę poniżej 32 t. /Zdjęcie: General Dynamics Land Systems

Prace są częścią szerszego programu NGCV (Next Generation Combat Vehicle), który ma na celu opracowanie i dostawę wozów bojowych nowej generacji dla US Army. Poza MPF, przewiduje się wdrożenie czołgu nowej generacji (Next Generation Main Battle Tank, NG MBT), opcjonalnie załogowego bojowego wozu piechoty (Optionally-Manned Fighting Vehicle, OMFV), bezzałogowego pojazdu wsparcia ogniowego (Robotic Wingman) i gąsienicowego transportera opancerzonego (Armored Multi-Purpose Vehicle, AMPV) (Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06; M113 w programie NGCV, 2018-07-14).

Analiza
Zapytanie ofertowe (RFP) na nowy czołg lekki w ramach fazy EMD (Engineering and Manufacturing Development) złożono 21 listopada 2017. Po zakończeniu fazy EMD, US Army wybierze zwycięzcę, który zbuduje maksymalnie 54 pojazdy w ramach wstępnej produkcji seryjnej, z czego 26 w ramach zamówienia podstawowego i 28 w ramach opcji. Faza ta obejmie również modernizację ośmiu prototypów. Wejście do służby pierwszych pojazdów zostało zaplanowane na 2025.

W marcu BAE Systems złożyło ostateczną ofertę pojazdu, bazującego na rozwiązaniach systemu M8 Armored Gun System, który w przeszłości miał zastąpić lekkie czołgi M551 Sheridan i pojazdy HMMWV z ppk BGM-71 TOW. 2 kwietnia prototyp przekazano na pierwsze testy do US Army. Prototypy, które zamówił Departament Obrony powstaną w zakładach BAE Systems USA w Aiken (Karolina Południowa), San Jose (Kalifornia) Sterling Heights (Michigan) i York (Pensylwania) (BAE Systems w programie MPF, 2018-03-08).

General Dynamics Land Systems podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2016 zaprezentował pojazd o nazwie Griffin Technology Demonstrator (obecnie Griffin I), który wyposażono w 120-mm armatę XM360, pierwotnie zaprojektowaną dla lekkiego czołgu XM1202 Mounted Combat System. Podwozie pojazdu pochodzi z bojowych wozów piechoty Ajax, przeznaczonych dla British Army i powstałych w ramach programu ASCOD2. Co ciekawe, podczas targów AUSA 2018 zaprezentowano rozwinięcie pojazdu oznaczone jako Griffin III, który otrzymał 50-mm armatę z automatycznym system ładowania i jest oferowany we wspomnianym programie OMFV (Acusonic dla brytyjskich Ajaxów, 2018-03-20).

Oprócz BAE Systems i GDLS, chęć udziału w programie zadeklarowało wcześniej konsorcjum SAIC, ST Kinetics i CMI Defence, które zaoferowało integrację podwozia Next Generation Armored Fighting Vehicle (NGAFV) z wieżą CMI Cockerill Series 3105. Pomimo opracowania prototypu, oferent nie otrzymał jednak finansowania w ramach kolejnego etapu programu, gdyż przewidziano tylko dwa podmioty w fazie EMD.