12 grudnia Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) podpisało aneks do umowy z BAE Systems Platforms & Services na dostawę kolejnej partii 30 pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle) w programie na następcę starzejących się AAV-7A1, które pozostają w służbie od 1972.
 Konstrukcja BAE Systems w programie ACV wartym nawet 1,2 mld USD pokonała ostatecznie transportery pływające Terrex II, LAV 6.0 i Havoc

Konstrukcja BAE Systems w programie ACV wartym nawet 1,2 mld USD pokonała ostatecznie transportery pływające Terrex II, LAV 6.0 i Havoc

Decyzja została ogłoszona przez Departament Obrony 6 grudnia. Wartość podpisanego aneksu wynosi 140,4 mln USD (532,6 mln zł) i obejmuje również systemy elektroniczne, powiązane koszty produkcji, wdrożenia i wsparcia technicznego. W międzyczasie 16 dostarczonych w grudniu 2016 prototypów ACV 1.1 przechodziło kolejne testy polowe, podczas których według Johna Swifta, dyrektora programowego w BAE Systems, nie wykryto żadnych znaczących problemów technicznych.

25 września podczas targów MDM 2018, BAE Systems zaprezentowało wariant ACV 1.1 jako bojowego wozu piechoty, który został zintegrowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin, modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych / Zdjęcia: BAE Systems

25 września podczas targów MDM 2018, BAE Systems zaprezentowało wariant ACV 1.1 jako bojowego wozu piechoty, który został zintegrowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30 z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin, modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych / Zdjęcia: BAE Systems

Pierwszy kontrakt o wartości 198 mln USD (738,86 mln zł) na podobną liczbę pojazdów w wersji ACV 1.1 podpisano 19 czerwca. Poinformowano wówczas, że zamawiający wyraził zainteresowanie na kolejne zamówienia w ramach opcji na łącznie 204 transportery. Łączna wartość zamówień może wynieść nawet 1,2 mld USD (4,55 mld zł), gdyż co najmniej 704 pojazdy, zmodernizowane do standardu ACV 1.2, a następnie docelowego ACV 2.0, ma zastąpić 870 AAV-7A1 po 2025 (BAE Systems ACV dla USMC, 2018-06-20).

Oczekiwana dostawa pierwszych egzemplarzy w ramach nowego zamówienia ma nastąpić jesienią 2019. Oczekuje się, że 3. szturmowy batalion amfibii 1. Brygady Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej z Camp Pendleton w Kalifornii otrzyma je na początku 2020. W ramach planowanej modernizacji, zostaną opracowane warianty specjalistyczne: pojazd dowódczy, bojowy wóz piechoty i wóz zabezpieczenia technicznego (BAE Systems w programie MPF, 2018-03-08, Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06).

Opis
Pojazd BAE Systems pokonał transportery pływające Terrex II konsorcjum SAIC i ST Kinetics, a wcześniej także LAV 6.0 oferowany przez General Dynamics Land Systems i Havoc przez konsorcjum Lockheed Martin i Patrii. ACV 1.1 powstał we współpracyz Iveco Defence Vehicles i bazuje na brytyjsko-włoskiej rodzinie transporterów SuperAV/Freccia/Centauro.

BAE Systems ACV 1.1 jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem diesla o mocy 700 KM. Transporter ma masę własną 15 t i maksymalną dopuszczalną 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV 1.1 można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas.