18 grudnia spółka BAE Systems Land & Armaments poinformowała, że otrzymała zlecenie od Departamentu Obrony USA o wartości 249,15 mln USD (954,3 mln zł) na produkcję dodatkowych 55-mm/39 armatohaubic samobieżnych M109A7 Paladin Integrated Management (PIM) i opcjonalnie gąsienicowych pojazdów amunicyjnych M992A3 FoV Carrier Ammunition Tracked (CAT). Zamówienie podstawowe obejmuje 60 ahs i taką samą liczbę pojazdów amunicyjnych jako opcji.

Bezpośrednim zleceniodawcą jest Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC). Prace będą realizowane w zakładach BAE Systems w Aiken (Karolina Południowa), Elgin (Oklahoma), Sterling Heights (Michigan) i Yorku (Pensylwania). Termin ich realizacji minie 31 stycznia 2023.

Zlecenie z 15 grudnia, jest rozszerzeniem  wartej 133,5 mln USD (511,33 mln zł) pierwotnej umowy z końca marca 2017. Kolejne aneksy podpisano 21 grudnia 2018 – o wartości 227,9 mln USD (872,9 mln zł) na 228 ahs oraz 28 września 2019 o wartości 215,8 mln USD (826,56 mln zł) na nieokreśloną liczbę pojazdów. Razem z umowami na produkcję partii prototypowych i seryjnych, BAE Systems otrzymała dotąd od ACC łącznie 1,16 mld USD (4,44 mld zł). Całkowite zapotrzebowanie US Army wynosi po 580 ahs i pojazdów amunicyjnych.

Pierwsze M109A7 PIM zostały dostarczone US Army w kwietniu 2014, a próby poligonowe realizowano do 2018, po czym ogłoszono wstępną gotowość operacyjną. Zmodernizowane ahs docelowo zapewnią wsparcie ogniem pośrednim dla Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (ABCT) oraz Brygadowych Zespołów Bojowych Piechoty (IBCT). Co ciekawe, 27 stycznia 2019 pierwsze ahs tej wersji z 1. batalionu 5. pułku artylerii 1. ABCT trafiły do Polski w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO. Etatowy batalion składa się z 18 ahs i takiej samej liczby wozów amunicyjnych (Testy operacyjne M109A7 PIM, 2018-03-19).

Opis
W porównaniu z wcześniejszym M109A6 Paladin, zmodernizowana ahs otrzymała nowe podwozie, jednostkę napędową, układ przeniesienia napędu, zawieszenie i układ kierowniczy. Pochodzą one z bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley, co zwiększy liczbę wspólnych części zamiennych, redukując koszty operacyjne i logistyczne.

M109A7 PIM został wyposażony w nowy, pokładowy układ zasilania o mocy 600 W, który został zaprojektowany tak aby możliwe było wpięcie Paladina w sieciocentryczne systemy dowodzenia. Elektroniczny układ napędu haubicy, opracowany na potrzeby anulowanego programu budowy lekkiej haubicy samobieżnej XM1203 Non-Line-of-Sight Cannon (NLOS-C), ma zapewnić znaczną poprawę parametrów podczas prowadzenia ognia.