25 kwietnia amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) podpisał umowę o wartości 67 mln USD (251,52 mln zł) z koncernami BAE Systems i Iveco Defence Vehicles na dalszy rozwój rodziny pływających transporterów opancerzonych ACV (Amphibious Combat Vehicle). 

ACV 1.1 jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Podwozie ma masę własną 15 t i maksymalną dopuszczalną 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas / Zdjęcie: BAE Systems

ACV 1.1 jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Podwozie ma masę własną 15 t i maksymalną dopuszczalną 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas / Zdjęcie: BAE Systems

 

Kontrakt przewiduje zaprojektowanie i budowę pojazdów w wersjach dowódczej (ACV-C) i bojowego wozu piechoty (ACV-30), uzbrojonego w 30-mm armatę automatyczną. W kadłubie ACV-C ma znaleźć się siedem stanowisk dowódczych, wyposażonych w sprzęt zapewniający świadomość sytuacyjną i pozwalający na kontrolę pola walki. W ACV-30, pomimo dozbrojenia, pozostanie wystarczającą ilość miejsca dla żołnierzy desantu i przewożonego ładunku. Prace zostaną przeprowadzone w zakładach BAE Systems w Stafford, w Wirginii, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan, Aiken w Karolinie Południowej i Jorku w Pensylwanii (SAIC zbuduje ARV dla USMC, 2019-04-09).

19 czerwca 2018 BAE Systems otrzymał kontrakt o wartości 198 mln USD (738,86 mln zł) na dostawę 30 pływających transporterów opancerzonych ACV, w ramach fazy programu ACV 1.1, który obecnie otrzymał oznaczenie ACV-P. 12 grudnia tego samego roku podpisano aneks o wartości 140,4 mln USD (532,6 mln zł) na dodatkowe 30 pojazdów. Dowództwo USMC ogłosiło, że prototypy ACV pomyślnie ukończyły zaplanowane testy (BAE Systems ACV dla USMC, 2018-06-20; Kolejne ACV dla USMC, 2018-12-13).

Analiza
25 września 2018 podczas 38. targów Modern Day Marine (MDM) w MCB Quantico w Wirginii, BAE Systems zaprezentował demonstrator technologii bojowego wozu piechoty, bazującego na ACV 1.1. Pojazd został zintegrowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Protector z 30-mm armatą automatyczną ATK XM813, wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych FGM-148 Javelin, czterokomorową wyrzutnią Arnold Defense Fletcher z modułami naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 i wyrzutniami granatów dymnych.

Zgodnie z pierwotną umową, USMC wymaga, aby oprócz transportera piechoty, pojazdu dowódczego i bwp, powstał również wóz zabezpieczenia i ratownictwa technicznego (Recovery and Maintenance Vehicle). Program ACV ma na celu wyłonienie następcy, pochodzących jeszcze z lat 1970 gąsienicowych transporterów pływających AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7). Wartość pierwszego kontraktu na dostawy ACV 1.1 jest szacowana na 1,2 mld USD (4,48 mld zł). Dostawy nawet 600 seryjnych transporterów mają rozpocząć się w 2020. Docelowo zostaną zastąpione wszystkie 870 AAV-7A1.