4 kwietnia Departament Obrony USA podpisał kontrakt z koncernem Science Applications International Corp. (SAIC) o wartości 18 999 989 USD (72,61 mln zł) na budowę demonstratora technologii bojowego wozu rozpoznawczego ARV (Armed Reconnaissance Vehicle) dla Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Umowa obejmuje opcję, w ramach której jej wartość skumulowana wzrośnie do 20 499 989 USD (78,34 mln zł). USMC poszukuje następcy pojazdów amfibijnych LAV-25 (Light Armored Vehicle) w lekkich batalionach rozpoznawczych.
Partnerem przemysłowym SAIC jest singapurska spółka ST Kinetics, która oferowała pojazd Sentinel II (AV-82 Terrex 3) w programie Mounted Combat Reconnaissance Capability Land 400 Phase 2 na bojowe wozy rozpoznawcze dla Australian Army. /Zdjęcie: ST Kinetics
Ogłoszenie w powyższym postępowaniu zostało opublikowane 5 października 2018. Obejmuje budowę demonstratorów ARV w dwóch wariantach: podstawowym i zaawansowanym. Udzielone zamówienie obejmuje ten drugi. Zgodnie z podstawowymi wymogami ARV musi być uzbrojony w szybkostrzelną armatę automatyczną średniego kalibru (np. 30-mm XM813 Bushmaster) oraz systemy elektroniczne o otwartej architekturze, obejmującej sensory, łączność głosową i wideo oraz sieci zarządzania walką, w tym w środowisku silnego zakłócania sygnału GPS. Wymogiem jest konieczność transportu m.in. na okrętach desantowych, pokładach poduszkowców LCAC i w ładowni samolotów C-17A Globemaster III.
Warto zauważyć, że wśród wymogów uwzględniono kontrolę bezzałogowych pojazdów i statków powietrznych poza zasięgiem wzroku, uzbrojenie drugorzędne (np. przeciwpancerne pociski kierowane) oraz zbliżone rozmiary do obecnie użytkowanych LAV-25. Pojazd będzie wyposażony w systemy walki elektronicznej umożliwiające cyberataki oraz musi mieć zredukowany ślad m.in. w podczerwieni.
ARV docelowo zastąpi ważące 12,8 t lekkie pojazdy amfibijne LAV-25, które weszły na wyposażenie USMC w 1983. /Zdjęcie: USMC
Opancerzenie pojazdu musi być odporne na użycie broni maszynowej, a także wybuch min, improwizowanych ładunków wybuchowych i odłamki amunicji artyleryjskiej. Konstrukcja musi pozwalać na ewentualne zwiększenie poziomu ochrony balistycznej. Dodatkowo, aktywne i pasywne systemy ochrony pojazdów muszą umożliwiać ochronę przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi oraz granatnikami przeciwpancernymi.
Prace zostaną przeprowadzone w Reston w Wirginii i zostaną zakończone do 31 marca 2021. Po wykorzystaniu opcji będą kontynuowane do 2 kwietnia 2023. W roku fiskalnym 2019 na powyższe prace badawczo-rozwojowe i testy zostanie przeznaczone 1 083 000 USD (4,14 mln zł). Bezpośrednim zleceniodawcą zamówienia jest Biuro Badawcze amerykańskiej marynarki wojennej US Navy ONR (Office of Naval Research) (Kolejne ACV dla USMC, 2018-12-13).
Oczekuje się, że cena jednostkowa wariantu podstawowego ARV wraz z wyposażeniem elektronicznym wyniesie około 6 mln USD (22,93 mln zł) przy zamówieniu na 500 pojazdów. Wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta w 2027. Zostanie wówczas dostarczonych 50 pojazdów. Produkcja wielkoseryjna zakończy się w 2032.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.