19 lutego spółka BAE Systems podpisała z amerykańskimi wojskami lądowymi (US Army) dwa aneksy do umowy o wartości 575 mln USD (2,2 mld USD) dotyczące rozpoczęcia małoseryjnej produkcji gąsienicowego transportera opancerzonego Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV). Pojazd zaprojektowany jako następca M113 jest częścią szerszego programu Next Generation Combat Vehicle (NGCV). Jego celem jest opracowanie wozów bojowych nowej generacji dla US Army.

Zapotrzebowanie US Army na AMPV szacowane jest na 2906 wozów o wartości 10,72 mld USD (36,7 mld zł). Z tego 522 transportery opancerzone, 933 wozy dowodzenia, 386 samobieżnych moździerzy, 790 pojazdów ewakuacji medycznej i 215 opancerzonych ambulansów / Zdjęcie: BAE Systems

Zapotrzebowanie US Army na AMPV szacowane jest na 2906 wozów o wartości 10,72 mld USD (36,7 mld zł). Z tego 522 transportery opancerzone, 933 wozy dowodzenia, 386 samobieżnych moździerzy, 790 pojazdów ewakuacji medycznej i 215 opancerzonych ambulansów / Zdjęcie: BAE Systems

Pierwsza wpłata w wysokości 383 mln USD (1,08 mld zł) na rozwój AMPV miała miejsce w 2014. W styczniu 2019 na konta BAE Systems wpłynęło 128 mln USD (489 mln zł), a pozostałe 447 mln USD (1,7 mld zł) przekazano w lutym. Łączne środki na przeznaczone na wdrożenie i rozpoczęcie produkcji AMPV to 873 mln USD (3,33 mld zł). Pojazd będzie wytwarzany w zakładach BAE Systems w Aiken (w stanie Karolina Południowa), Minneapolis (Minnesota), San Jose (Kalifornia), Sterling Heights (Michigan) i York (Pensylwania).

Porównanie wymiarów M113 (zaznaczony na szaro) z AMPV. Nowy transporter opancerzony ma o 78% większą objętość wewnątrz. AMPV dzieli kadłub ze zmodernizowanymi bojowymi wozami piechoty M2 Bradley i 155-mm samobieżną armatohaubicą M109A7 Paladin Integrated Management (PIM) / Grafika: US Army

Porównanie wymiarów M113 (zaznaczony na szaro) z AMPV. Nowy transporter opancerzony ma o 78% większą objętość wewnątrz. AMPV dzieli kadłub ze zmodernizowanymi bojowymi wozami piechoty M2 Bradley i 155-mm samobieżną armatohaubicą M109A7 Paladin Integrated Management (PIM) / Grafika: US Army

Dostawy 29 transporterów gąsienicowych AMPV serii prototypowej zrealizowano między grudniem 2016 a kwietniem 2018. Próby zakończono w październiku tego samego roku, po czym uzyskano zgodę na na rozpoczęcie kolejnego etapu programu. Umowa z 2014 w wysokości 1,2 mld USD (4,58 mld zł) przewiduje opcję na produkcję dodatkowych 460 pojazdów (Prototypy AMPV dla US Army dostarczone, 2018-04-06).

Decyzja o rozpoczęciu kolejnego etapu zapadła na 90 dni przed harmonogramem. Wstępne próby operacyjne i ocenę wozu przewidziano na 2021 i obejmą pierwszą partię 117 pojazdów. Z tego 52 będzie testowanych w Stanach Zjednoczonych, a pozostałe 65 w Europie, w ramach programu Europejskiej Inicjatywy Powstrzymywania (European Deterrence Initiative, EDI) (Testy operacyjne M109A7 PIM, 2018-03-19).

Analiza
Opracowanie gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV jest częścią programu NGCV, obejmującego też stworzenie czołgów lekkich w ramach projektu Mobile Protected Firepower (MPF), czołgów nowej generacji Next Generation Main Battle Tank (NG MBT), bojowych wozów piechoty działających z załogą lub zdalnie sterowanych Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV) i bezzałogowych pojazdów wsparcia ogniowego Robotic Wingman.

AMPV będą trafiać do Pancernych Brygadowych Grup Bojowych US Army (Armored Brigade Combat Team) w miejsce 5 tys. transporterów opancerzonych M113 (Kontynuacja programu MPF dla US Army, 2018-12-19; M113 w programie NGCV, 2018-07-14).