Ismail Demir, dyrektor tureckiego Podsekretariatu ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) poinformował o zakończeniu testów aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) typu Akkor Pulat, przeznaczonego dla czołgów Wojsk Lądowych Turcji (Türk Kara Kuvvetleri).
Wizualizacja rozmieszczenia systemu Akkor Pulat na czołgu M60T Sabra
Akkor Pulat składa się z nowoczesnego radaru, który wykrywa i namierza zbliżające się do chronionego czołgu głowice przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk). Pociski niszczone są w odległości 8-10 m za pomocą ładunków wybuchowych (hard kill). Wewnątrz chronionego pojazdu zainstalowano panel sterowania oraz moduł dystrybucji zasilania. System zapewnia ochronę pojazdu w zakresie 360 stopni, reagując automatycznie na kilka zagrożeń jednocześnie. Według projektantów, Akkor Pulat będzie skuteczny zarówno podczas działań asymetrycznych, jak klasycznych operacjach z udziałem sił pancernych. Tureckie rozwiązanie ma być skuteczne również w trudnych warunkach atmosferycznych takich jak deszcz, śnieg i mgła, czy środowiskowych jak błoto i kurz.
Panel sterowania systemem Akkor Pulat oraz moduł dystrybucji zasilania
O pomyślnym zakończeniu testów Ismail Demir poinformował 4 marca na Twitterze. Dyrektor SSM dodał, że w system Akkor Pulat zostaną wyposażone czołgi biorące udział w operacji Gałązka Oliwna (Zeytin Dalı Harekâtı) w Syrii, wymierzonej przeciwko kurdyjskim formacjom zbrojnym w regionie Afrin. Podkreślił również, że będzie pierwszym tej klasy systemem obrony aktywnej wykorzystanym w walce. (ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05)
Widok z góry na czołg M60T Sabra, z wyróżnionymi na modułami radarowymi i kinetycznymi /Grafiki: ASELSAN
Na początku lutego 2017 portal Defense News poinformował o uruchomieniu przez Turcję przetargu na modernizację 200 czołgów Leopard 2A4, M60A3 oraz M60T Sabra o wartości 500 mln USD. Swoje oferty złożyło pięć krajowych podmiotów: ASELSAN, Roketsan, BMC, Otokar oraz FNSS.
Analiza
Według dostępnych informacji Akkor Pulat powstał we współpracy z ukraińskim Państwowym Centrum Technologii Krytycznych Microtec z Kijowa na bazie rozwiązań zaprojektowanego w 2003 systemu ochrony Zasłon (znanego wcześniej pod nazwą Deszcz). Ukraiński system składa się z modułu detekcji zagrożeń opartego na radarach, modułu naprowadzania oraz statycznych modułów przeciwdziałania. Ten ostatni zawiera po dwa antypociski z ładunkami wybuchowymi, które są wyrzucane w kierunku głowicy wrogiego pocisku, wytwarzając falę wysokiego ciśnienia i temperatury, detonujący ją. Czas reakcji systemu wynosi 0,1 sekundy.
Jednak system Zasłon, w typowej konfiguracji, zapewnia ochronę w zakresie 150-180 stopni i jest w stanie neutralizować nadlatujące głowice przy prędkościach od 70 do 1 200 m/s. W zależności od wymaganego poziomu ochrony wozu bojowego, system zwiększa masę czołgu od 50 do 130 kilogramów na jeden moduł. Microtec pracuje również nad wersją systemu Zasłon, przeznaczoną dla lżejszych pojazdów opancerzonych. Na bazie rozwiązań ukraińskich, w latach 1999-2006 Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) wspólnie z Microtec prowadził prace nad polskim systemem klasy ASOP o kryptonimie Szerszeń.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.