19 czerwca 2018 spółka ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology) poinformowała, że przekazała litewskim wojskom lądowym dwa prototypy kołowych bojowych wozów piechoty (kbwp) Vilkas. Pojazdy pozostaną w Niemczech do końca 2019. gdzie będą przechodzić testy odbiorcze.

Kbwp Vilkas wyposażony jest w bezzałogową wieżę Samson Mk.II, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną, sprzężony 7,62-mm karabin maszynowy, wyrzutnie ppk i granatów dymnych / Zdjęcie: ARTEC

Kbwp Vilkas wyposażony jest w bezzałogową wieżę Samson Mk.II, uzbrojoną w 30-mm armatę automatyczną, sprzężony 7,62-mm karabin maszynowy, wyrzutnie ppk i granatów dymnych / Zdjęcie: ARTEC

Rozpoczęła się też produkcja pierwszej partii wozów, które następnie mają być zmodyfikowane do ostatecznej wersji po zakończeniu testów kwalifikacyjnych obu prototypów. Poprawki zostaną wprowadzone po uzgodnieniach testerów ARDEC i litewskich wojsk lądowych (Lietuvos kariuomenės Sausumos pajėgos). Pierwsze pojazdy trafią na Litwę w styczniu 2019, dostawy wszystkich wozów mają zakończyć się w 2021 (Boxer dla Brytyjczyków, 2018-04-01).

11 grudnia 2015 Litwa zapowiedziała zakup 88 transporterów opancerzonych GTK Boxer w wersji kbwp, a 15 marca 2016 uzyskała zgodę na dołączenie do programu. Sama umowa o wartości 385,6 mln EUR (1,67 mld zł) została podpisana 22 sierpnia 2016.

Kilka dni później izraelski Rafael Advanced Defense Systems poinformował, że dostarczy do litewskich pojazdów bezzałogowe wieże Samson Mk.II. Są one uzbrojone w 30-mm armatę ATK Mk 44 Bushmaster II, 7,62-mm karabin maszynowy, wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR i miotacze granatów dymnych (Spike LR2 dla Australii, 2018-05-30; Rozpoznawczy Boxer CRV dla Australii, 2018-03-14).

15 grudnia 2017 do składu sprzętu wojskowego w Kownie trafiły dwa Vilkasy w odmianie pojazdu do szkolenia kierowców (DTV). Kursy rozpoczęły się w 2018.

Wszystkie zamówione kbwp w czterech wariantach trafią do Batalionów: Piechoty Zmechanizowanej im. księcia Olgierda Giedyminowica i Ułanów im. Wielkiej Księżnej Biruty wchodzących w skład Brygady Piechoty Zmechanizowanej Żelazny Wilk (Mechanizuotoji pėstininkų brigada Geležinis Vilkas).

Program GTK Boxer
Podczas targów Eurosatory 2018 poinformowano, że z 200 transporterów GTK Boxer zamówionych przez Holandię (36 wozów dowodzenia, 52 wozy ewakuacji medycznej, 12 transporterów piechoty, 92 pojazdy inżynieryjne i 8 pojazdów do szkolenia) do dostarczenia pozostało poniżej pięciu.

Nie ujawniono szczegółów negocjacji ze Słowenią. 5 lutego 2018 państwo to ogłosiło przystąpienie do programu i zakup 48 transporterów. Słoweńcy są zainteresowani litewskim wariantem Boxera, analizują też opracowanie nowej odmiany wozu – samobieżnego moździerza.

Rozpoczęła się produkcja drugiej partii pojazdów dla Bundeswehry. W 2015 Niemcy zamówili 131 Boxerów w wariancie transporterów piechoty. Uzupełnią one 272 pojazdy kupione wcześniej (125 transporterów, 65 wozów dowodzenia, 72 wozy ewakuacji medycznej i 10 wozów do szkolenia).

Pierwsza partia niemieckich Boxerów, w tym transportery i wozy dowodzenia, przechodzi modernizację do standardu A2. To wynik doświadczeń z Afganistanu. Pojazdy zostaną wyposażone w poprawione magazyny amunicji, kanistry na wodę i system obserwacji kierowcy. Ostatni Boxer A2 ma być przekazany odbiorcy w 2021 (Eurosatory 2018: Oerlikon Skyranger Boxer, 2018-06-14).