Dowództwo Wojsk Lądowych USA (US Army) podpisało z BAE Systems umowę o wartości 318 milionów USD (1,25 mld zł) na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego M88 do standardu M88A3 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System).

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A3 ma masę 78 t i wymiary 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,1 m wysokości. W skład załogi wchodzą kierowca, mechanik i dowódca. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60%, rowy o szerokości 2,6 m oraz przeszkody do 1 m. M88A3 jest wyposażony w żuraw o nośności do 36,3 t. Masa holowanego pojazdu nie może przekroczyć 72,6 t / Zdjęcie: BAE Systems

Wóz zabezpieczenia technicznego M88A3 ma masę 78 t i wymiary 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,1 m wysokości. W skład załogi wchodzą kierowca, mechanik i dowódca. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60%, rowy o szerokości 2,6 m oraz przeszkody do 1 m. M88A3 jest wyposażony w żuraw o nośności do 36,3 t. Masa holowanego pojazdu nie może przekroczyć 72,6 t / Zdjęcie: BAE Systems

Pojazd będzie mógł samodzielnie holować nowe cięższe odmiany czołgów podstawowych M1A2C/D (M1A2SEPv2/v3/v4) Abrams o masach 65-72 tony (Nowe oznaczenia Abramsów, 2018-09-14). Wcześniej US Army potrzebowała aż dwóch M88A2 do holowania wozów bojowych, których masa wzrosła w toku kolejnych modernizacji

Modernizacja ma zakończyć się w 2022, a wstępna gotowość operacyjna M88A3 powinna zostać osiągnięta w rok później.Prace zostaną wykonane w zakładach BAE Systems w Yorku w Pensylwanii, Aiken w Karolinie Południowej, Anniston w Alabamie i Sterling Heights w Michigan.

Opis
BAE Systems rozpoczął prace badawczo-rozwojowe nad trzecią generacją wozów zabezpieczenia technicznego M88 HERCULES w latach 2015-2016. Modyfikacja układu jezdnego objęła dodanie siódmego koła nośnego w celu zwiększenia stabilności oraz zawieszenia hydropneumatycznego. Zmodernizowany wóz został wyposażony w nowe gąsienice.

Zawieszenie hydropneumatyczne M88A3 można zablokować, co pozwala na większą stabilność podczas operacji podnoszenia. Podobny system jest stosowany samobieżnych armatohaubicach, aby wspomóc pochłonąć odrzut podczas oddawania strzału. W M88A2, jeden z członków załogi musi opuścić pojazd i umieścić drewniany klocek za tylnymi kołami, aby osiągnąć ten sam rezultat.

W październiku 2018 na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) zaprezentowano jeden z prototypów M88A3. Był to zmodyfikowany M88A2 z dodatkowym kołem nośnym. Kolejne ulepszenia obejmują zamianę silnika wysokoprężnego AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM na chłodzony cieczą diesel Caterpillar o mocy 1350 KM. Zwiększa się dzięki temu do 405 km zasięg i do 56 km/h wzrasta prędkość maksymalna. W M88A3 zostanie zamocowana nowa przekładnia z czołgów M1 Abrams.