13 lipca spółka BAE Systems poinformowała o uruchomieniu nowej infrastruktury na terenie zakładów lotniczych w Warton w hrabstwie Lancashire, gdzie wdrażane są nowe technologie cyfrowe i robotyczne. Odzwierciedla to ideę przygotowań do tzw. czwartej rewolucji przemysłowej (Przemysł 4.0), w celu przyspieszenia realizacji programu wielozadaniowego samolotu bojowego 6. generacji Tempest (Rolls-Royce o silniku Tempesta, 2020-01-13).

Wdrożona w zakładach BAE Systems Warton, inteligentna stacja robocza korzysta z systemu rozpoznawania operatorów urządzeń i automatycznie dostarcza im właściwe instrukcje za pomocą technologii pick by light

Wdrożona w zakładach BAE Systems Warton, inteligentna stacja robocza korzysta z systemu rozpoznawania operatorów urządzeń i automatycznie dostarcza im właściwe instrukcje za pomocą technologii pick by light

Nowy obiekt na terenie zakładów BAE Systems w Warton jest efektem wielomilionowej inwestycji i współpracy z ponad 40 dużymi spółkami, małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz instytucjami akademickimi. Celem było zbudowanie połączonych cyfrowo, inteligentnych zakładów lotniczych. Innowacją jest wdrożenie nowych technologii wytwarzania elementów samolotów, wykorzystując roboty przemysłowe, wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Ma to zwiększyć szybkość, precyzję i wydajność, a także zredukować koszty związane z produkcją skomplikowanych konstrukcji (Wyniki BAE Systems w 2019, 2020-02-21).

Jak podkreśla BAE Systems, zmodernizowane zakłady w Warton stanowią przykład nowatorskiego podejścia do sposobu, w jaki ludzie i maszyny mogą współdziałać. Koboty (roboty współpracujące) i technologie robotyczne eliminują potrzebę stosowania ciężkich, stacjonarnych maszyn o dużych gabarytach, gdyż mogą szybko przestawiać się z produkcji jednego przedmiotu lub platformy na wytwarzanie innego. Inteligentne maszyny i gotowe technologie robotyczne, stosowane w przemyśle motoryzacyjnym zostały zmodyfikowane tak, aby działały z tolerancjami wymaganych dla samolotów wojskowych (w niektórych projektach produkcyjnych są one mniejsze, niż jedna trzecia grubości ludzkiego włosa).

Części i podzespoły samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon produkuje się z pomocą technologii wytwarzania przyrostowego drukarką addytywną (3D). / Zdjęcia: BAE Systems

Części i podzespoły samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon produkuje się z pomocą technologii wytwarzania przyrostowego drukarką addytywną (3D). / Zdjęcia: BAE Systems

Takie rozwiązania zwiększają wydajność, umożliwiając operatorom skupienie się na bardziej strategicznych zadaniach, wymagających większych kwalifikacji, a kierownikom produkcji pozwalają nadzorować operacje z całkowicie cyfrowego, wirtualnego biura. Nowy obiekt stanowi fundament programu Tempest, którego produkcja ma w założeniu być prowadzona bardziej opłacalnie i o połowę szybciej, niż w poprzednich programach lotniczych. 

Technologie wdrożone w zakładach już są stosowane. Inteligentna stacja robocza, opracowana we współpracy z Advanced Manufacturing Research Center (AMRC) i Fairfield Control Systems Uniwersytetu w Sheffield, pracuje na linii montażowej wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon. Korzysta z systemu rozpoznawania operatorów urządzeń i automatycznie dostarcza im właściwe instrukcje za pomocą technologii pick by light. Ponadto w produkcji części i podzespołów Typhoonów stosuje się technologie wytwarzania przyrostowego za pomocą drukarki addytywnej (3D) (Pierwszy resuscytator z drukarki 3D, 2020-03-25).