15 września prezes Airbus Poland, Johannes von Thadden, ujawnił w mediach społecznościowych, że warszawska spółka rozpoczęła dostawy modułów uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks) na potrzeby ciężkich samolotów transportowych A400M-180 Atlas (Nowy prezes Airbus Poland).
A400M-180 Atlas został wprowadzony na rynek w 2009 roku. Montaż końcowy odbywa się w Hiszpanii, skrzydła powstają w większości z materiałów kompozytowych w Wielkiej Brytanii, podczas gdy kadłub jest budowany w Niemczech / Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Tym samym, że wchodząca w skład europejskiej Airbus Defence and Space, spółka z siedzibą w Warszawie rozszerza swój udział w programie A400M jako poddostawca – na początku lipca br. fabryka dostarczyła pierwszą strukturę Top Shell (część łącząca skrzydła z kadłubem samolotu) do zakładów Airbusa w niemieckiej Bremie, a dostawy zostały zabezpieczone na 9 lat (Airbus Poland dla programu A400M).
Moduł uzupełniania paliwa CHT dla A400M-180 Atlas został certyfikowany w lutym 2019 przez hiszpańskie wojska lotnicze. Dzięki temu samolot transportowy może pełnić rolę latającej cysterny (Certyfikacja CHT dla A400M).
Moduł CHT składa się z dwóch zbiorników paliwa o pojemności 7,2 tys. litra każdy i bębna z przewodem elastycznym (hose and drum unit, HDU), które zostały zabudowane w ładowni transportowej. Szybkość przetaczania paliwa poprzez moduł CHT wynosi 2 tys. litrów/minutę.
Standardowo seryjne A400M Atlas są wyposażone w układ nadzorujący przetaczanie paliwa, wzmocnione struktury ładowni na zamontowanie modułu CHT, podskrzydłowe węzły mocowania zasobników z przewodami elastycznymi oraz niezbędne elementy instalacji paliwowej w kadłubie i skrzydłach. Przekształcenie samolotu z konfiguracji transportowej w tankującą zajmuje ok. 2 godzin.
W ostatnim tygodniu maja br. Airbus przekazał setny wyprodukowany egzemplarz A400M, który trafił do użytkownika hiszpańskiego. W tym samym tygodniu flota samolotów wśród ośmiu użytkowników przekroczyła granicę 100 000 godzin nalotu (Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).